احتمال انحلال CHP توسط حکومت وجود دارد

سرویس ترکیه - روزنامه نگار مشهور ترک انحلال CHP به بهانه همکاری با PKK را محتمل می داند.

به گزارش کردپرس، ناگهان آلچی، روزنامه نگار مشهور و ستون نویس «خبرتُرک» با انتشار مقاله ای احتمال انحلال حزب جمهوری خواه خلق (CHP) را توسط حکومت ترکیه پیش بینی کرد. آلچی نوشت که ممکن است حکومت به بهانه همکاری با حزب کارگران کردستان (PKK)، حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه را منحل کند.

هفته گذشته محمت بارلاس روزنامه نگار روزنامه صباح، از روزنامه های نزدیک به حزب عدالت و توسعه (AKP) با انتشار یادداشتی با عنوان «احتمال انحلال CHP و ممنوعیت شرکت آن در انتخابات وجود دارد» مدعی شد که ممکن است حکومت ترکیه CHP را منحل کند. ناگهان آلچی در یادداشت امروز خود در خبرترک این احتمال را بعید ندانست و در مقاله ای با عنوان «آیا حزب حاکم از قدرت لازم برای انحلال CHP برخوردار است؟» نوشت: «متاسفانه اگر حکومت تصمیم خود را برای انجام چنین کاری بگیرد، هیچ بعید نیست که CHP را به بهانه همکاری با PKK منحل کرده و مدیران سرشناس غیر ملی گرای آن را نیز بازداشت کند.»

آلچی در ادامه نوشت: «متأسفانه این پتانسیل در حکومت وجود دارد که CHP را منحل کند. اما به نظر می رسد حکومت AKP دست به بازداشت اعضای ملی گرای این حزب نزند زیرا در نهایت آنها را متحد خود محسوب می کند.»

او در توجیه این که حزب حاکم قدرت انحلال حزب اصلی اپوزیسیون را دارد نوشت: «فراموش نکنیم که رژیم اکنون 5 برابر یکپارچه تر و سازمان یافته تر از سال 2017 است.»

آلچی همچنین درباره احتمال حمایتی اجتماعی که از چنین کاری جلوگیری کند نوشت: «به نظر من احتمال این که یک جنبش اجتماعی جدی برای حمایت از CHP در برابر حزب حاکم و پیشگیری از انحلال آن، شکل بگیرد کمتر از یک درصد است. اهالی رسانه که طرفدار CHP هستند نیز ممکن است در پاسخ به ادعای AKP مبنی بر همکاری CHP با PKK بگویند که "AKP خودش روند مذاکرات صلح را با PKK آغاز کرد. AKP خودش روند دادن آزادی به کُردها را آغاز کرد. این AKP بود که شوان پرور خواننده کرد را وادار کرد تا به کُردی آواز بخواند و همین AKP بود که اجازه داد چهره عثمان اوجالان (عضو سابق شوای رهبری PKK) در تلویزیون های ترکیه به نمایش درآید." با این همه باید بگویم دوستان روزنامه نگاری که چنین چیزهایی را برای دفاع از CHP در برابر حکومت AKP بیان می کنند، نه بخشی از اپوزیسیون، بلکه بخشی از بدنه حکومت فعلی هستند.»

آلچی افزود: «کسانی که به این شیوه می اندیشند خواه ناخواه عملاً در چارچوب رژیم کنونی هستند و با آن سازگارند. آنها تنها ادعای اپوزیسیون بودن را دارند. همین ها هستند که ذهن توده ای از مردم طرفدار اپوزیسیون را شکل می دهند.»

گفتنی است، ناگهان آلچی روزنامه نگار جنجالی خبرترک، یکی از روزنامه نگارانی است که به شکلی محافظه کارانه و ناملموس از گفتمان حزب حاکم حمایت می کند. نوشته های او اگرچه در قالب نقد حکومت نوشته می شوند اما حامی سیاست های موجود هستند. از آنجا که رسانه ها در ترکیه نقش پیام رسانی به طرفین قدرت و همچنین اعلام برنامه های آتی آنها را به طور غیر مستقیم دارند، روزنامه نگاران مطرح در قالب یادداشت ها و ستون نویسی های خود این نقش را بر عهده می گیرند. به نظر می رسد آلچی در این یادداشت تلاش کرده است تا نشان دهد که گفتمان درونی اپوزیسیون ترکیه درباره مسئله کرد و PKK چقدر به گفتمان حزب حاکم نزدیک است. همچنین آلچی با این مقاله به سران اپوزیسیون پیام داده است که آنان که در گفتمان ملی گرایی حزب حاکم حضور دارند، از مکافات عضویت در اپوزیسیون بری خواهند ماند.

کد خبر 21304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha