۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
قیمت مرغ پر کشید

سرویس کردستان - چندین ماه است که فعالان صنعت طیور در مورد افزایش مجدد قیمت مرغ به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید هشدار می دهند ولی به نظر می رسد مسئولان مربوطه در سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت کردستان، خودشان را به خواب خرگوشی زده‌اند و هشدارهای داده شده را نشنیده اند.

به گزارش کرد پرس، سال ۱۳۹۹ سال پرفراز و نشیبی برای بازار مرغ بود، سالی که به دلیل کمبود نهاده‌های دولتی، افزایش قیمت سویا، ذرت و جوجه یک روزه در بازار آزاد، کاهش جوجه‌ریزی و انحراف در توزیع، قیمت مرغ به یک باره از 14 هزار تومان تا 26 هزار تومان هم رسید و عرضه مرغ تنظیم بازاری به قیمت هر کیلو ۲۰ هزار و۴۰۰ تومان در سطح بازار نیز بسیاری را روانه صف های طولانی کرد؛ صف‌هایی که تا روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ ادامه داشت و البته به ابتدای سال ۱۴۰۰ هم کشیده شد.

در فروردین ۱۴۰۰ برای ساماندهی بازار مرغ قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه ساماندهی مرغ تشکیل شد تا شاید بتوانند برای ساماندهی بازار مرغ و ایجاد ثبات در آن، نرخ مصوب مرغ را که از مدت ها قبل تولیدکنندگان نسبت به آن انتقاد داشتند، به نوعی بهبود ببخشند تا هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان متضرر نشوند و در نهایت هم قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد.

در حالی که به نظر می رسید اقدامات این قرارگاه ثبات را به بازار مرغ بازگردانده و مرغ در سال جدید با قیمت‌های منطقی‌تر به دست مصرف کننده می رسد اما طولی نکشید که افزایش قیمت جوجه یک روزه و قاچاق آن به خارج از مرزهای کشور، بار دیگر خواب آرام بازار مرغ را آشفته کرد و صدای تولیدکنندگان را نیز درآورد.

هشدارهای داده شده از سوی تولیدکنندگان اما جدی گرفته نشد و براساس آخرین مشاهدات میدانی خبرنگار کرد پرس از بازار، قیمت مرغ مجددا به بیش از 31 هزار تومان بازگشته و یعنی همان قیمتی که اسفند ماه سال گذشته این کالای پروتیئنی پرمصرف را از سفره های برخی خانواده ها حذف یا بسیاری را برای خرید یک کیلو مرغ دولتی روانه صف‌های طولانی در شرایط کرونایی کرد.

نرخ واقعی مرغ در كردستان 31 هزار تومان است

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس در خصوص افزایش ناگهانی قیمت مرغ در بازار با اشاره به اینکه قیمت مرغ باید با قیمت مصوب ۳۱ هزار تومان دست مصرف کننده برسد، گفت: افزایش هزینه های تولید و بالا رفتن قیمت نهاده های دامی مهمترین عامل این افزایش قیمت مرغ در بازار است.

شهریار حنیفی اظهار کرد: با اعطای مجوز افزایش قیمت مرغ اکنون تولیدکنندگان از این قیمت گذاری سود برده اند و دیگر جای هیچ نوع افزایش قیمتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ اکنون در کردستان ۳۱ هزار تومان است از مردم خواست تا با مشاهده هر نوع افزایش نرخ خودسرانه، آن را به جهاد کشاورزی اطلاع دهند.

مسئولان در خصوص دلیل افزایش قیمت مرغ در بازار و سود بردن تولیدکنندگان اکنون به نتیجه رسیده اند اما نگفته اند که مردمی که برای خرید مرغ با قیمت 24 هزار و 900 تومان هم مشکل داشتند، امروز با این افزایش قیمت چگونه باید سفره خود را پر کنند.

با وجود این نابسامانی ها به نظر می رسد مسئولان مربوطه بازار مرغ را به حال خود رها کرده اند و به این نوسانات قیمتی که تقریبا هر ماه در بازار مرغ رخ می دهد و دود آن در نهایت به چشم مصرف کنندگان می رود، توجهی نمی کنند.

کد خبر 20815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha