ترکیه باید برای جنایت جنگی علیه زنان عفرین محاکمه شود

سرویس سوریه - عضو انجمن حقوق بشر عفرین با بیان این که ارتش ترکیه در عفرین مرتکب انواع جنایت ها علیه زنان می شود، خواستار محاکمه ترکیه شد.

به گزارش کردپرس، نائله محمد عضو انجمن حقوق بشر عفرین با اشاره به عادی شدن جنایت علیه زنان پس از تهاجم نیروهای مسلح ترکیه به عفرین، خواستار محاکمه شدن ترکیه به دلیل جنایات جنگی در عفرین شد.

به نوشته امراله آجار روزنامه نگار مزوپوتامیا، پس از حملات ارتش ترکیه و گروه های شبه نظامی تحت امر آن در 20 ژانویه 2018 به عفرین، هر روز یک تراژدی انسانی جدید در کانتون عفرین، که به کنترل گروه های سلفی در آمده است، رخ می دهد . این شهر پس از 2018 به کانون غارت، اخاذی، تجاوز جنسی، تُرک سازی و پاکسازی قومی تبدیل شده است. بر اساس گزارش های سازمان ملل متحد تاکنون بیش از هزار زن در این شهر ربوده شده اند که از سرنوشت بیشتر آنان اطلاعی در دست نیست.

بر اساس بیانیه سازمان‌های مردم نهاد عفرین، در منطقه شهبا، بین 18 مارس 2018 تا 25 اکتبر 2021، هشتاد و چهار زن در این شهر به قتل رسیده‌اند. 6 زن بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده اند و 71 زن قربانی تجاوز جنسی شده اند.

نائله محمد این «جنایت های جنگی» را که توسط نیروهای ارتش ترکیه و گروه های شبه نظامی مورد حمایت آن از آغاز حملات آنها به عفرین انجام شده است ارزیابی کرد و با بیان این که این جنایت های جنگی که از آغاز ورود ارتش ترکیه به عفرین در این کانتون رخ داده در تاریخ جهان بی سابقه است، گفت: «آنچه که در عفرین در حال رخ دادن است جنایت جنگی است.»

نائله محمد با اشاره به اینکه بیشتر جنایات جنگی به عمد علیه زنان انجام شده است، گفت: «بعد از اشغال عفرین، انواعی از شرارت ها علیه زنان انجام شد. آنها به قتل رسیدند، مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند و مجبور به ازدواج اجباری شدند. تمام حقوقی که با پیروزی روژاوا به دست آورده بودند از آنها گرفته شد و در خانه هایشان زندانی شدند.»

او افزود: «بر اساس تحقیقاتی که با سازمان های مدنی عفرین انجام دادیم متوجه شدیم که 84 زن به قتل رسیده اند اما آمار واقعی که ما به آن دسترسی نداریم بسیار بیشتر از این ها است. 6 زن که تحمل درد ناشی از تجربه زیسته شان برای آنها بسیار دشوار بود ناچار به خودکشی شدند. هر روز و هر روز خبر ربودن زن ها می آید. تعداد زن های ربوده شده از هزار گذشته است. 71 زن قربانی تجاوز جنسی شده اند.»

نائله محمد با اشاره به سیاست های تغییر دموگرافیک در این منطقه گفت: «آنها با این کارها می خواهند باعث مهاجرت سایر ساکنان این شهر شوند. آنها می خواهند با شکستن اراده زنان اراده کل جامعه را بشکنند.»

این عضو انجمن حقوق بشر عفرین با تاکید بر اینکه عفرین در زمانی که تحت کنترل مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه بود، یک شهر زنانه محسوب می شد، و زنان دستاوردهای زیادی در آن کسب کرده بودند، گفت: «زنان روی پاهای خود ایستادند و به تمام دنیا نشان دادند که چه کارهایی می توانند انجام دهند. آنها نقش خود را در هر زمینه ای، چه نظامی و چه اقتصادی، ایفا کردند. آنها صاحب تصمیم در حوزه های سیاسی و دیپلماتیک شده بودند. مؤسسات زنان تأسیس شد و تلاش های زنان به ثمر نشست. با این همه پس از اشغال عفرین توسط ترکیه اکنون شهر زنان به جهنم تبدیل شده است.»

نائله محمد خواستار شکسته شدن سکوت سازمان های بین المللی مدافع حقوق زنان شد و گفت: «در کنوانسیون های بین المللی از حقوق زنان حمایت شده است. باید در برابر تمام جنایت ها علیه زنان دفاع مشترک شکل بگیرد. در تمام کنوانسیون ها و توافق نامه های بین المللی تجاوز جنسی، آزار و اذیت و شکنجه جرم محسوب می شود. با این همه ترکیه چندین سال است که مرتکب همه این جنایت ها شده است. این فراخوان ما از همه زنان است که از حقوق زنان در عفرین نیز دفاع کنید. برای همبستگی با زنان عفرین باید به ترکیه فرمان "ایست" بدهید. همه زنان باید برای متوقف شدن جنایت های مرتکب شده توسط حکومت ترکیه در عفرین بر حکومت های کشورهایی که ساکن آن هستند فشار بیاورند. ترکیه باید به خاطر جنایت هایی که مرتکب شده در دادگاه های بین المللی محاکمه شود و برای تک تک جنایت هایی که مرتکب شده محکوم شود.»

کد خبر 20728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha