روند دادگاه انحلال HDP چگونه است؟

سرویس ترکیه - پس از ارائه دفاعیات مقدماتی از سوی HDP چه اتفاقی قرار است بیافتد؟

به گزارش کردپرس، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در آخرین روز از مهلت باقی مانده برای ارائه دفاعیات خود در پرونده انحلال، دفاعیات خود را در 173 صفحه به دادگاه قانون اساسی ترکیه (AYM) تقدیم کرد.

در این پرونده HDP دادخواست انحلال خود را پرونده ای سیاسی دانسته و بر اهمیت و جایگاه HDP در دموکراسی ترکیه تاکید کرده است.

پس از این چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پس از ارائه دفاعیات از سوی HDP، بکر شاهین دادستان ارشد دادگاه عالی نظر خود را درباره این دفاعیات به دادگاه قانون اساسی اعلام خواهد کرد. سپس گزارشی درباره ماهیت این دفاعیات توسط گزارشگر دادگاه قانون اساسی نوشته شده و به اعضای دیوان عالی داده می شود. سپس در روزی که توسط زهدی ارسلان رئیس دادگاه قانون اساسی تعیین می شود، اعضای دیوان عالی گرد هم آمده و به بحث و بررسی درباره پرونده انحلال این حزب می پردازند.

کمیته دادگاه قانون اساسی متشکل از 15 نفر است که در صورت رای مثبت به انحلال حزب از سوی دو سوم این افراد، HDP منحل خواهد شد. در این مرحله اگر تصمیم بر انحلال حزب گرفته شود افرادی که با اعمالشان باعث انحلال حزب شده اند به مدت 5 سال از فعالیت سیاسی محروم خواهند شد. این افراد نمی توانند موسس و عضو حزب دیگری باشند.

این احتمال نیز وجود دارد که دادگاه قانون اساسی به جای انحلال حزب آن را از تمام یا بخشی از بودجه دریافتی اش از خزانه محروم کند.

اعضای HDP امروز با تشکیل نشستی مطبوعاتی در دفتر مرکزی این حزب در خیابان تهران آنکارا به توضیح درباره روند این پرونده و دفاعیات HDP خواهند پرداخت.

کد خبر 20627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha