مشاهدە سمور آبی در تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- رییس اداره محیط زیست مهاباد گفت: بعد از آبگیری و بازگشت و حیات مجدد به بهشت پرندگان ایران، سمور آبی در تالاب مشاهده و ثبت شد.

فاروق سخنور در گفت و گو با خبرنگار کردپرس افزود: در پی خشکسالی های امسال ٧٠ درصد تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد خشک شده بود بنابراین در مهر ماه امسال حدود ٣ میلیون مترمکعب حق آبه از سد مهاباد به تالاب رسید و موجب سرزندگی آن شد.

او ادامه داد: اکنون در حیات مجدد تالاب، "شنگ" یا سمور آبی از خانواده راسوها که تالاب مشاده شده است، این جانور در اطراف رودخانه‌ها، نهرها، کانال‌های آبیاری، دریاچه ها و تالاب‌ها با پوشش گیاهی مناسب زیست می‌کند.

سخنور گفت: این حیوان دارای بدنی دراز و نسبتا باریک و دم بلند و سر مسطح، پوزه کوتاه و رنگ قهوه‌ای بوده و طول بدن آن تا ۷۵سانتی متر و طول دم آن تا ۵۰سانتی متر هم می‌رسد.

رییس اداره محیط زیست مهاباد همچنین بیان کرد: در تالاب کانی برازان تاکنون گونه‌های بسیار نادری شامل «اردک مرمری» ، «طاووسک»، «کرکس مصری» ، «اردک سرسفید» و« اردک بلوطی» و «خروس کولی» که در سطح جهانی در زمره پرندگان حمایت شده و تحت حفاظت کامل قرار دارند هم مشاهده شده که نشان دهنده موقعیت و شرایط بسیار خوب این مکان برای حضور انواع پرندگان است.

تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و هم اینک نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی و یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

کد خبر 20506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha