کشاورزان در صورت استفاده از بذر گواهی شده، سهمیه کود بیشتری دریافت می کنند

سرویس کردستان – رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه بذرهای گواهی شده تا 30 درصد در عملکرد تولید گندم تاثیر گذار است، گفت: کشاورزانی که از بذر گواهی شده برای کشت های پاییزه استفاده کنند برای هر یک هکتار زمین زراعی 2 کیسه بیشتر از سهمیه خود کود دریافت خواهند کرد.

به گزارش کرد پرس، محمدفرید سپری در دهمین جلسه کمیته فنی بذر سازمان جهاد کشاورزی کردستان، گفت: به منظور تشویق و ترغیب کشاورزان به استفاده از بذور گواهی شده، برای هر یک هکتار از مزارعی که بذر گواهی شده در آن بکار رفته باشد، 2 کیسه کود اوره بیشتر از سهمیه به کشاورزان داده می شود.

وی با بیان اینکه استفاده از بذر مناسب مهمترین آیتم در افزایش عملکرد محصول است، اظهار کرد: به طور میانگین برای کشت های پاییزه گندم در استان سالانه 90 هزار تن بذر نیاز داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: تولید 5 هزار و 720 تن بذر آبی، برنامه ای ابلاغی برای سال آینده زراعی است و در کل برنامه تولید 21 هزار و 972 تن بذر گواهی شده گندم در سال زراعی آتی از مهمترین برنامه های بخش زراعت سازمان خواهد بود.

سپری ادامه داد: در سال زراعی پیش رو برنامه کشت 32 هزار هکتار گندم آبی و 550 هزار هکتار کشت گندم دیم داریم که امیدواریم کشاورزان استان از بذور گواهی شده در مزارع خود بیشتر استفاده کنند.

وی یادآور شد: بر اساس تدابیر جدید وزارتی در سال آینده قیمت بذر به موقع وکارشناسی اعلام خواهد شد و شرکت های بذری و زارعان استان در زمان مناسب اقدام به توزیع و تامین بذر خواهند کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ظرفیت تشکل های بخش کشاورزی برای توزیع بذر در بین کشاورزان را بسیار موثر و مهم دانست و بیان کرد: نسخه رهایی دیمزارهای استان کردستان از مشکلات کم آبی و خشک سالی به کارگیری اصول کشاورزی حفاظتی در این اراضی است.

سپری گفت: امسال 18 درصد از طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور به استان کردستان اختصاص داده شده که می تواند ترغیب کننده کشاورزان برای استفاده از بذور اصلاح شده باشد.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان در تولید ارقام مختلف بذر گندم در کشور در جایگاه خوبی قرار گرفته است، اظهار کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان در تولید بذور هزار خوشه، کاری بزرگ ودر خور ستایش انجام داده است که با استفاده کشاورزان از بذور پرورشی و گواهی شده نتیجه این تلاش ها در دیمزارهای استان به ثمر خواهد نشست.

کد خبر 19319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha