اعتصاب غذای شماری از  فعالین و روزنامه نگاران  زندانی منطقه بادینان اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- یکی از روزنامه نگاران و فعالین محکوم شده منطقه بادینان اقلیم کردستان در زندان، اعلام کرد که شماری از این فعالین زندانی، اقدام به اعتصاب غدا کرده اند و وضعیت سلامتی آنان وخیم است.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری و تحلیلی شارپرس، ایاس کرم یکی از فعالین و روزنامه نگاران منطقه بادینان اقلیم کردستان که چند ماه پیش و در جریان اعتراضات این منطقه دستگیر و از سوی دادگاه به شش سال زندان محکوم شده، در پیامی صوتی از زندان اربیل، اعلام کرد که به همراه چند تن دیگر از این فعالین از زندان امنیتی اربیل به زندان عمومی منتقل شده اند.

وی افزوده که این محکومین با توجه به اینکه جزو زندانیان سیاسی هستند، درخواست کرده اند که در کنار یکدیگر باشند، اما مسئولین زندان عمومی اربیل، آنان را از یکدیگر جدا کرده و به درخواست های زندانیان توجهی نکرده اند.

ایاس کرم همچنین اعلام کرده که بخشی از فعالین و روزنامه نگاران دستگیر شده منطقه بادینان در اعتراض به شرایط خود در زندان امنیتی اربیل، از روز دوشنبه گذشته اقدام به اعتصاب غذا کرده و در وضعیت وخیمی هستند.

وی در این پیام صوتی تاکید کرده که به همراه دیگر فعالین دستگیر شده در زندان، تحت انواع شکنجه های جسمی و روانی قرار گرفته و اظهارات آنان در زندان و هنگام بازجویی تغییر داده شده و تحریف شده و اجازه دیدار با وکلای خود را هم نداشته اند.

این فعال محکوم شده از کمیسیون حقوق بشر پارلمان کردستان درخواست کرده که به وضعیت و خواسته های محکومین اعتصاب کرده، رسیدگی کنند.

لازم به ذکر است که شعبه دوم دادگاه کیفری اربیل روز سه شنبه 28 بهمن ماه 1399 / 16 فوریه 2021 ، ایاس اکرم، شیروان شیروانی ،شوان سعید، گودار زیباری ، هاریوان عیسی از فعالین و روزنامه نگاران منتقد منطقە بادینان اقلیم را به شش سال زندان محکوم کرد و صدور حکم زندان برای این افراد جنجال بسیاری را در اقلیم به دنبال داشته و وکلای متهمین دولت اقلیم و مسرور بارزانی نخست وزیر را به دخالت در روند پرونده و صدور احکام زندان متهم کردند و بسیاری از احزاب و مقامات اقلیم درخواست کردند که این حکم توسط دادگاه تجدید نظر رد شود.

اما دادگاه تجدید نظر در هفته اول اردیبهشت گذشته، این حکم را تائید کرد و در حکم دادگاه تجدید نظر که با اکثریت آرای قضات این دادگاه صادر شده؛ آمده بود که این افراد متهم به ایجاد اخلال و اغتشاش در اقلیم و رفتار خرابکارانه بوده و برای این اقدامات نیز از کنسولگری های آلمان و آمریکا دراقلیم، پول دریافت کرده اند و پس از آن نیز بار دیگر درخواست وکلا برای بازنگری در حکم دادگاه تجدید نظر رد شده و این حکم برای دومین بار تائید شد.

کد خبر 16842

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha