استفاده از سلاح شیمیایی علیه کردستان یک جنایت اخلاقی است/پارتی شریک جرم ترکیه است

سرویس ترکیه - سیاستمدار کرد با اشاره به استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی در اقلیم کردستان آن را جنایت اخلاقی دانست و از پارتی برای همکاری با ترکیه انتقاد کرد.

به گزارش کردپرس، پولات بوزان سیاستمدار کرد ساکن اقلیم کردستان با انتقاد از همکاری حزب دموکرات کردستان (پارتی) با حکومت ترکیه در ماجرای حمله به شنگال و مخمور و خیانت نامیدن آن، استفاده ترکیه از سلاح های شیمیایی را ناشی از به بن بست رسیدن ترکیه در اهداف اشغالگرانه خود و آن را یک جنایت اخلاقی دانست.

بوزان در گفتگو با اردوغان آلتان، خبرنگار بین النهرین در واکنش به حمله شیمیایی ترکیه به اقلیم کردستان، با اشاره به این که مسئله کُرد در ترکیه عهر روز که می گذرد میق تر می شود گفت: «سیاست های نژادپرستانه ترکیه هر روز که می گذرد بیش از پیش به شکست منتهی می شود. ترکیه از ماه آوریل تا کنون در حال انجام عملیات در اقلیم کردستان است. ترکیه تصور می کرد مناطقی را که به آنها حمله کرده است در مدت کوتاهی تصرف خواهد کرد. با این همه این اتفاق رخ نداد و ترکیه در هیچ کدام از سه جبهه مختلف کردستان عراق، سوریه و ترکیه موفقیتی به دست نیاورد. به همین دلیل اکنون با سلاح شیمیایی به کردستان حمله می کند. این یک جنایت غیر اخلاقی است.»

بوزان با بیان این که هدف ترکیه از این عملیات اشغال سراسر اقلیم کردستان است، گفت: «ترکیه با افزایش نفوذ نظامی و سیاسی خود در منطقه به دنبال به حقیقت پیوستن رؤیای "میثاق ملی" خودش است. در این میان حزب دموکرات کردستان، در هر زمینه ای از از ترکیه حمایت می کند. پارتی برای انجام این عملیات با ترکیه در ائتلاف است. این بسیار زشت است که یک حکومت کُردی از یک نیروی "ضد کُرد" حمایت کند. رابطه بین ترکیه و حزب دموکرات کردستان تنها با واژه "خیانت" قابل توصیف است. خیانتی که همیشه مثل آفتی بزرگ در تاریخ مردم کرد وجود داشته ست.»

بوزان درباره رابطه ترکیه و پارتی افزود: «بین ترکیه و پارتی همیشه یک پیوند تاریخی وجود داشته است و این رابطه همیشه بر علیه وحدت ملی کردها رفتار کرده است. پارتی همیشه به عنوان ابرازی علیه آزادی کُرد مورد استفاده قرار گرفته است. روابط ترکیه و پارتی تنها یک ائتلاف نظامی محسوب نمی شود، این رابطه همکاری در هر زمینه ای را شامل می شود. ترکیه و پارتی یک قرا داد 50 ساله امضا کرده اند. آنچه که در این توافق نامه آمده، فاش نمی شود. باز هم یکی از اتهامات مطرح شده در این باره این است که 42 میلیارد دلار متعلق به خانواده بارزانی در بانک های ترکیه است. این ها پول های کثیف هستند. بارزانی 42 میلیارد دلار از پول نفت کردستان را در بانک های ترکیه سرمایه گذاری کرده است؛ و این پول از سوی ترکیه به عنوان اهرمی بر علیه بارزانی استفاده می شود.»

او ادامه داد: «پارتی نمی تواند از زیر یوغ ترکیه بیرون بیاید. پارتی به گونه ای تسلیم شده است که در همه حوزه ها تحت تاثیر ترکیه است و به نظر نمی رسد که بتواند از آن خارج شود. تمام برنامه ریزی های ترکیه برای این است که با پایان یافتن کنوانسیون لوزان در سال 2023، ترکیه نقشه های اشغالگری خود را به حقیقت بدل کند. حکومت اقلیم نباید اجازه چنین کاری را به ترکیه بدهد. پیشرفت ترکیه یعنی کردستان به اشغال نیروهای داعش و ناتو در بیاید.»

او در واکنش به حمله های اخیر ترکیه به شنگال و مخمور، این حمله ها را ناشی از مقاومت این مناطق در برابر رویای اشغالگری ترکیه دانست و گفت: «مناطقی که سنگرهای مقاومت کردها هستند، به همین دلیل مورد حمله ترکیه قرار می گیرند که مانع اجرای برنامه های ترکیه در منطقه می شوند. این مناطق از جهت استراتژیک نیز مهم هستند. شنگال از جهت جغرافیایی در جایگاه دفاع از روژاوا قرار دارد. برای همین هم ترکیه می خواهد با همراهی پارتی آن را اشغال کند.»

کد خبر 16612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha