آغاز شمارش معکوس برای زلزله در استانبول

سرویس ترکیه - اساتید دانشگاه های ترکیه درباره احتمال یک زمین لرزه بزرگ در استانبول هشدار دادند.

به گزارش کردپرس، با توجه به فعال شدن گسل های آناتولی شمالی اساتید دانشگاه های ترکیه درباره زلزله قریب الوقوع استانبول هشدار دادند.

دکتر هالوک سلیم استاد دانشکده مهندسی و معماری دانشگاه گلیشیم استانبول با بیان این که دو بخش از گسل بزرگ آناتولی شمالی شکسته نشده است، گفت: «در حال حاظر خطر بزرگی منطقه دریای مرمره را تهدید می کند.» او گفت: «گسل بزرگ آناتولی شمالی که امتداد آن تا کارلوا کشیده شده است، هر لحظه ممکن است در هم بشکند. در این صورت احتمال وقوع یک زمین لرزه بسیار مخرب می رود. این زمین لرزه منطقه ای از تکیرداغ و استانبول و بورسا تا بالیک اسیر را تحت تاثیر قرار می دهد و متاسفانه در بسیاری از این مناطق شهرک های مسکونی و صنعتی و تراکم جمعیتی وجود دارد.» دکتر هالوک سلیم پیش بینی کرد که زمین لرزه مذکور به احتمال زیاد تا سال 2026 روی خواهد داد.

پروفسور ضیاالدین چاکر استاد دانشگاه فنی استانبول (İTU) نیز با اشاره به فعالیت گسل دریای مرمره، احتمال وقوع یک زمین لرزه شدید را پیش بینی کرد و گفت: «با توجه به این که قسمت های زیادی از استانبول بر روی گسل قرار دارد احتمال وقوع زلزله وجود دارد. این می تواند در 5 سال آینده یا سی سال آینده رخ دهد.» او نسبت به ساخت و سازهای غیر اصولی و همچنین ساختمان های بلند مرتبه بسیار قدیمی که توان مقابله در برابر زلزله را ندارند، هشدار داد.»

اکرم امام اوغلو شهردار استانبول نیز در کنفراسی که در 5 مردادماه گذشته انجام شد اعلام کرده بود: «بر اساس تحقیقات شهرداری استانبول در صورت وقوع زمین لرزه با بزرگی 7.5 ریشتر، نزدیک به 150 هزار ساختمان در استانبول فرو خواهند ریخت.»

کد خبر 16178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha