درخواست زندان برای یک هنرمند پیشکسوت تئاتر به اتهام توهین به اردوغان

سرویس ترکیه - هنرمند پیشکسوت تئاتر سیاسی ترکیه به دلیل زیر سوال بردن مدرک تحصیلی اردوغان در آستانه حکم 4 سال و 8 ماه زندان قرار گرفت.

به گزارش کردپرس، گنجو ارکال هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر ترکیه، به دلیل انتشار سه توئیت درباره مدارک تحصیلی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، دادگاهی شد. دادستان پرونده برای او خواستار 4 سال و 8 ماه مجازات حبس به اتهام توهین به رئیس جمهور شده است.

رسانه های ترکیه امروز از تشکیل پرونده قضائی برای گنجو ارکال هنرمند پیشکسوت تئاتر خبر دادند. به گفته دادستان پرونده «یک شهروند مسئول» در سال 2016 با ارسال یک نامه الکترونیکی از توهین گنجو ارکال به رئیس جمهور در حساب توئیتری خودش خبر داده است. پس از این دادستانی تحقیقات قضائی بر علیه این هنرمند را آغاز کرده است.

این هنرمند 83 ساله در توئیت های مختلفی از رفتارهای اردوغان و حکومت ترکیه انتقاد کرده است. در بین توئیت های او می توان توئیت هایی را که در حمایت از عمر فاروق گرگرلی اوغلو نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) نوشته است، مشاهده کرد. پس از انتشار خبر صدور کیفرخواست بر علیه ارکال، هنرمندان بسیاری با انتشار «گنجو ارکال تنها نیست» از او حمایت کردند. سلجوق یونتم بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلوزیون، با انتشار پستی درباره او نوشت: «زندگی شوخی بردار نیست؛ با جدیت باید این زندگی را زیست؛ درست مانند گنجو ارکال؛ ارکال تنها نیست.»

گنجو ارکال کیست؟

کنجو ارکال در 28 مارس 1938 در استانبول متولد شد. او در سال 1967 از دانشکده روانشناسی دانشگاه استانبول فارغ التحصیل شد و فعالیت هنری خود در عرصه تئاتر را از سال 1957 آغاز کرد. او در سال های فعالیتش تنها تئاتر سیاسی ساخت و به انتقاد از قدرت ها و روشنگری پرداخت. ارکال آثار بسیاری از روشنفکران و منتقدان حکومت ها از جمله برتولت برشت، جان اشتاین بک، عزیز نسین، خلدون تانر، ناظم حکمت، اورهان آسِنا، ژان پل سارتر، رفیق اردوان، ماکسیم گورکی و ... را به روی صحنه برد. 62 سال فعالیت هنری - سیاسی او حتی در سال های خفقان اعدام های 12 سپتامبر هم دچار وقفه نشد و به دلیل روشنگری هایش پای او بارها به دادگاه کشیده شد.

یکی از مهمترین آثار سیاسی ارکال تئاتر مستند سیواس 93 بود که او نویسندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده داشت. او این اثر را در ترکیه و اروپا به روی صحنه برد تا درباره فاجعه قتل عام سیواس روشنگری کند.

به نظر می رسد حکومت اردوغان که در سال های اخیر دشمنی آشکار خود را با هنر روشنگرانه نشان داده است و دستی بر آتش تعطیل کردن سالن های هنری و منحل کردن گروه های هنری از جمله گروه کردی «گروپ یوروم» داشته است، اکنون در حال انتقام گیری از هنرمندی است که «آرد خود را بیخته و الک خود را آویخته است».

کد خبر 15863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha