بهره مندی شورشیان از 18 میلیون درخت زیتون متعلق به کردها در عفرین

سرویس جهان- یکی از اقتصاددانان سوریه می گوید شورشیان وابسته به ترکیه در عفرین نه تنها مالیات زیادی بر محصول زیتون کردها اعمال می کنند بلکه این محصولات با بهای ناچیزی سر از ترکیه در می آورد.

به گزارش کردپرس، ارتش ترکیه با کمک شورشیان سوری تحت حمایت خود در اوایل 2018 منطقه عمدتا کردنشین عفرین در شمال غرب سوریه را به اشغال خود در آورد. گزارش های زیادی درباره آواره شدن دهها هزار کرد ساکن عفرین، در کنار بدرفتاری با کشاورزان کرد در این منطقه که هنوز سرزمین خود را ترک نکرده اند منتشر شده که از جمله این گزارشها سودمندی ترکیه و شورشیان از محصول زیتون عفرین است.

خورشید آلیکا، اقتصاددان سوریه در این باره به VOA گفته است حدود 18 میلیون اصله درخت زیتون در منطقه کردنشین عفرین وجود دارد اما شبه نظامیان وابسته به ترکیه مالیات زیادی روی محصولات این باغها اعمال کرده و کشاورزان کرد نمی توانند از محصولات خود عایدی زیادی به دست آورند.

وی افزود: برای مثال، شبه نظامیان که کنترل روستای کاخره عفرین را در کنترل خود دارند به عنوان مالیات، 2000 بطری زیتون را برای خود برداشته اند و بهای هر بطری در بازار محلی حدود 30 دلار است.

آلیکا تایید کرد که کشاورزان محلی فقط می توانند محصولات زیتون خود را یا به شبه نظامیان و یا به نمایندگان تعاونی های کشاورزی کشور ترکیه بفروشند. ترکیه و شبه نظامیان زیتون را به نصف قیمت از کشاورزان می خرند و با جمع آوری آن در عفرین، محصولات را به ترکیه و سایر نقاط جهان ارسال می کنند.

برخی کشاورزان در بیان کاهش شدید درآمد بعد از آمدن ترکیه و شبه نظامیان و ارتش ترکیه به عفرین، به این رسانه گفته اند در حال حاضر درآمدشان نسبت به سالهای قبل از اشغال عفرین به شدت کاهش یافته و فقط هزینه سه ماه زندگی آنان را تامین می کند.

قبلا نشریه پابلیکو از فروش روغن زیتون عفرین در بازرهای اروپا گزارشی منتشر کرده بود. ماه گذشته نشریه دیلی بیست آمریکا نیز از فروش روغن زیتون عفرین در سوپرمارکت های آمریکا از سوی برخی شرکت های ترکیه ای خبر داده بود.

کد خبر 1491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha