وقتی یک کارگردان کرد بخشی از ثروت فرهنگی سوئیس می شود

سرویس جهان- نشریه سوئیس اینفو، مانو خلیل کارگردان کرد تبعه سوریه را بخشی از ثرووت فرهنگی این کشور می داند زیرا این کارگردان خوش ذوق کرد با فیلم های جذاب خود جوایز زیادی نصیب جامعه فرهنگی این کشور کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از نشریه سوئیس اینفو، مانو خلیل از جمله شهروندان کرد سوریه است که سالها قبل از این کشور مهاجرت کرد و ساکن سوئیس شد.

او فیلم سازی را در چکسلواکی سابق خوانده بود و تا قبل از مهاجرت چند فیلم در داخل سوریه ساخته بود. آخرین فیلم او «همسایه ها» نام دارد که به بررسی مسئله همزیستی گروه های مختلف قومی-مذهبی در مناطق کردنشین شمال سوریه پرداخته است. این فیلم در فستیوال فیلم سلوثورن در ماه ژانویه به نمایش گذاشته شد و در فستیوال فیلم لوکارنو از طرف کشور سوئیس شرکت می کند. قصه فیلم بخشی از دوران کودکی خود کارگردان را در دهه 1980 در سوریه بازگو می کند.

او برخی فیلم های خود را به دلیل پرداختن به برخی موضوعات ساختارشکنانه مخفیانه ساخته است. یکی از این فیلم ها که به صورت مستند تهیه شده، جایزه « سینما برای صلح» را به عنوان بهترین مستند سال در فستیوال فیلم برلین در سال 2017 نصیب او کرد.

این کارگردان کرد به نشریه سوئیس اینفو گفته است بیشتر فیلم های او حول محور زندگی کردهاست.

او کارگردان پرکاری است و حتی وقتی در 1996 تازه وارد اردوگاه پناهندگان سوئیس شده بود اولین فیلم خود را ساخت که « پیروزی آهن» نام داشت. این فیلم هم جوایزی نصیب این کارگردان کرد کرد.

از جمله فیلم های موفق او « باغ بهشت ما» و « زنبوردار» است که یا نامزد جوایز فستیوال های معروفی شده و یا توانسته جوایزی را نصیب کارگردان کند.

نشریه سوئیس اینفو مانو خلیل را به سبب غنا بخشیدن به تولیدات فرهنگی در این کشور، بخشی از ثروت فرهنگی سوئیس توصیف کرده است.

کد خبر 14906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha