مرصاد روزی برای جاودانگی مقاومت کرمانشاهیان

سرویس کرمانشاه _ پنجم مرداد یادآور عملیات غرور آفرین مرصاد، روزی است که دلاوری‌ها و سلحشوری‌های فرزندان غیور ایران اسلامی به خصوص کرمانشاه و کرمانشاهیان برای همیشه جاوادنه شد تا به عنوان یکی از افتخارات هشت سال دفاع مقدس بر تارک این سرزمین پر حماسه بدرخشد.

۶ روز پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت توسط جمهوری اسلامی ایران، نیروهای عراقی توافق این قطعنامه را زیر پا گذاشتتند و از جلنوب و حوالی خرمشهر حمله کردند که این باعث شد تا راه نفوذ مجاهدین خلق به کشورمان باز شود و به قصد تصرف پیش روی کنند، با این حملات نیروهای دفاعی کشورمان در مرزهای جنوبی مستقر شدند و همین عاملی شد که مجاهدین خلق از مرزهای غربی، عملیاتی را با نام « فروغ جاویدان» را آغاز کنند.

عملیات مرصاد پنجم مردادماه سال ۶۷ با رمز یا علی ابن ابیطالب (ع) به منظور مقابله با حرکت منافقین و بازپس‌گیری مناطق اشغال شده از سوی نیروهای بسیج و سپاه با پشتیبانی هوانیروز ارتش در اطراف شهر اسلام آبادغرب در استان کرمانشاه انجام شد، در این عملیات که با فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب‌ اسلامی و با پشتیبانی هوانیروز ارتش اجرا شد، رزمندگان از سه محور چهار زبر، جاده قلاجه و جاده اسلام آباد - پل دختر، وارد عمل شده و نیروهای ضد انقلاب را تا پشت نوار مرزی عقب راندند.

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران ابتدا مسیر ستون‌های زرهی منافقین را سد کرده سپس نیروها را پشت سر مجاهدین هلی برد کردند، بالگردهای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با سلاح‌های ضد تانک به ستون زرهی مجاهدین یورش بردند و هواپیماهای اف-۵ پایگاه ۴ شکاری نیروی هوایی دزفول ستون زرهی مجاهدین را بمباران کردند و در انتها نیروهای زمینی سپاه به باقی‌مانده نیروهای مجاهدین حمله کرد.

فرماندهی نیروهای ایرانی در این عملیات بر عهده سپهبد شهید علی صیاد شیرازی و فرماندهی مجاهدین خلق مسعود رجوی خائن بود که پس از چند روز درگیری در نهایت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر مجاهدین خلق پیروز شدند.

برخی کارشناسان جنگ و فرماندهان نظامی کشورمان، ترور شهید علی صیاد شیرازی فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش را به دلیل تدابیر وی در عملیات مرصاد و شکست سنگین مجاهدین خلق در این عملیات تفسیر می‌کنند که در سال ۱۳۷۸ توسط عوامل مجاهدین در تهران انجام شد.

مسعود رجوی فرمانده منافقین در شب آغاز عملیات گفته بود: «بر اساس تقسیمات انجام شده، ۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید. کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم در حد توان و اشل یک ابرقدرت است؛ چون فقط یک ابرقدرت می‌تواند کشوری را ظرف این مدت تسخیر کند از پایگاه نوژه هم ترسی نداشته باشید؛ هر سه ساعت به سه ساعت دستور می‌دهم هواپیماهای عراقی بیایند و آنجا را بمباران کنند پایگاه هوایی تبریز را هم با هواپیما هر سه ساعت به سه ساعت مورد هدف قرار خواهیم داد. علاوه بر آن، ضدهوایی و موشک سام ۷ هم که داریم. هوانیروز عراق تا سرپل ذهاب به‌ همراه ستون‌ها خواهد بود از نظر هوایی ناراحت نباشید چون هواپیماهای عراقی پشتیبان ما هستند و تمام ماشین‌ها به صورت ستون حرکت می‌کنند.

همزمان با عملیات فروغ جاویدان از سوی سازمان مجاهدین خلق، ارتش عراق نیز در روز ۳۱ تیر ماه ۱۳۶۷ چندین روستای ایران در اطراف کرمانشاه شامل روستاهای «زرده، روستاهای نساردیره، نساردیره سفلی و شاه مار دیره از توابع شهرستان گیلانغرب، شیخ صله از توابع شهرستان ثلاث باباجانی، دودان از توابع شهرستان پاوه و روستای باباجانی از توابع شهرستان دالاهو» را با بمب‌های گاز خردل و اعصاب بمباران کرد.

این بمباران‌ها جنایتی مرگبار را رقم زد که بر اثر آن صدها نفر از مردمان این منطقه قربانی آن شده و چشم از دنیا فرو بستند و هزاران نفر نیز مجروح شدند و علاوه بر این دام‌ها و زمین‌های کشاورزی که محل معیشت مردم بود، نابود شد و این مناطق تا مدت‌ها آلوده بود.

هنوز هم آثار این جنایت خود را در قالب بیماری‌های اعصاب، سرطان، متولد شدن فرزندانی با انواع مشکلات مادرزادی نشان می‌دهد و دردناک تر اینکه بسته شدن جاده ارتباطی روستاها به کرمانشاه توسط مجاهدین خلق به ناتوانی مردم برای انتقال مجروحان به بیمارستان و بالا رفتن تلفات انجامید و از سوی دیگر به دلیل نداشتن سابقه پزشکی بسیاری از مجروحان شیمیایی تا سال‌ها شناسایی نشده و از خدمات درمانی محروم ماندند.

اما مرصاد یعنی کمین و تنگه مرصاد کمینگاه نابودی مجاهدین خلق و متجاوزانی بود که آمده بودند تا تهران پیش روی کتنند اما با مقاومت سلحشوران کرمانشاه و رزمندگان دلیر کشورمان و هوانیروز قهرمان به زباله دان تاریخ پیوستند از این رو جمهوری اسلامی ایران نام این عملیات غرور آفرین را مرصاد گذاشت.

در عملیات مرصاد بیش از چهار هزار و ۸۰۰ نفر از نیروهای مجاهدین خلق کشته و زخمی شدند در میان کشته‌شدگان و اسرا تعداد زیادی از کادرهای ارشد سازمان و فرماندهان تیپ‌ها نیز بودند، پس از پایان عملیات، تنگه چهارزبر، تنگه مرصاد نام گرفت.

در عملیات مرصاد، بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۲۴۰ قبضه خمپاره انداز ۶۰ و ۸۰ میلیمتری و ۳۰ عراده توپ ۱۰۶ میلیمتری دشمن منهدم شدند. همچنین بیش از ۲۰ تیپ مشترک منافقین و ارتش عراق متلاشی شد.

در این عملیات، نزدیک به هزار قبضه آر. پی. جی هفت، ۷۰۰ قبضه تیربار و کلاشینکوف، ده‌ها دستگاه خودرو، ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، تعدادی تجهیزات پیشترفته الکترونیکی و مخابراتی و مقادیری اسناد درون گروهی منافقین به دست رزمندگان ایران افتاد.

پرونده هشت سال دفاع مقدس در بعد سخت افزاری آن با شکست منافقان در عملیات مرصاد بسته شد. / ایرنا

کد خبر 14182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha