فعالیت فرهنگی در ایلام و کرمانشاه در دو دهه اخیر بسیار سالم و بدون حاشیه بوده است

سرویس ایلام - کامران رحیمی، پژوهشگر ایلامی زبان کُردی، در کنفرانس بین‌المللی زبان کوردی و اصطلاحات حقوقی در سلیمانیه عراق عنوان کرد: فعالیت فرهنگی در ایلام و کرمانشاه در دو دهه اخیر بسیار سالم و بدون حاشیه بوده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در روز‌های ۲۷ و ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ کنفرانسی علمی در شهر سلیمانیه اقلیم کردستان عراق از سوی انستیتو فرهنگی خانی به ریاست فریدون سامان و همکاری مجتمع آموزشی مارگریت به مدیریت دکتر طه رسول برگزار شد.

این کنفرانس که برای دومین بار است برگزار می‌شود به محورها و چالش‌های اساسی نظیر قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و موانع زبان کردی برای رسمیت در دادگاه‌ها پرداخته شد.

در این کنفرانس استادان دانشگاه سوران، اربیل، صلاح‌الدین، سلیمانیه و وکلا و قضات پایه یک نظیر استاد فریدون سامان (نویسنده و روزنامه‌نگار)، آزاد ولدبگی (نویسنده و وکیل)، دکتر امید برزان برزو، پروفسور هوگر محمودفرج، دکتر هاژه چیچو، پروفسور مزگین عبدالرحمن چالی، دکتر عبدالصمد محمد سعید و دکتر میکائیل بلبل و... به ارایه مقاله پرداختند.

همچنین در این کنفرانس کامران رحیمی به عنوان محقق و مدیر انستیتو زانست زاگرس از ایران، در این راستا سخنرانی کرد.

وی سرزمین میزوپوتامیا (بین‌النهرین) را مهد مدنیت و قانون‌گرایی در جهان قلمداد کرد و وجود لوایح حمورابی و ظهور ادیان مهم جهان را در این منطقه، تاکیدی بر این نظر دانست. همچنین اذعان کرد که برگزاری کنفرانس‌هایی در این راستا منجر به رشد عقلانیت، پیگیری‌ مطالبات از مسیر قانون و پرهیز از خشونت خواهد‌شد به نحوی که باعث تقویت اراده ملت در فرجام‌خواهی قضیه عملیات انفال و شهادت بیست و دو هزار کُرد فیلی در عراق توسط حزب ضد بشری بعث شد و با تحکیم قانون‌گرایی دیگر منطقه شاهد هیچ گونه ژینوساید و نسل‌کشی نشود.

کامران رحیمی همچنین فعالیت فرهنگی در ایلام و کرمانشاه را دو دهه اخیر بسیار سالم و بدون حاشیه ارزیابی کرد و رشد و اعتلای کُردی کلهری با مرکزیت گیلانغرب، ایوان و اسلام آباد را کم‌نظیر دانست و تحقیقات عباس جلیلیان در حوزه فرهنگ لغت و انتشار دو نشریه گفتمان انتقادی و صدای آزادی با سردبیری افشین غلامی و جلیل آهنگرنژاد و ظهور سه شاعر علی الفتی، بابک دولتی و سعید عبادتیان را غنیمت و تولیدات کُردی لکی را در عرصه موسیقی و شعر کودکانه بسیار چشمگیر دانست.

رحیمی همچنین ادامه داد کردی فیلی در ایلام و بغداد علاوه بر تولید انبوه شعر و شاعران برجسته، وارد ژانرهای مدرنی با نمایندگان خاص نظیر رمان (زهرا امیدی)، داستان کوتاه (محمدامین منصوری)، روزنامه‌نگاری و روشنگری (مصطفی بیگی)، ترجمه (علی‌ حسین‌پور و سمیه فلاحی) و تحقیقات ادبی (محمدعلی قاسمی، علیرضا خانی، صیدمحمددرخشنده) و تاریخی (عباس محمدزاده و دکتر مراد مرادی مقدم) شده‌است که خود دال بر توسعه زبانی و فکری است.

این پژوهشگر ایلامی گفت تولید انبوه متن توسط موسسه شفق با مدیریت علی‌حسین فیلی در بغداد در عرصه نثر، خبر و ترجمه در کُردی جنوبی از لحاظ کمی و کیفی یک رخداد بزرگ تاریخی است.

وی افزود: همچنین فعالیت عمده دو انتشارات زانا و باشور با مدیریت ظاهرسارایی و محمد مرادی نصاری در نشر آثار کُردی بسیار موثر است.

کامران رحیمی در پایان اشاره کرد: از دستاوردهای اصطلاحات حقوقی ایرانی به عنوان تنها خویشاوند زبانی کُردی در خاورمیانه جهت گرته‌برداری و الگو‌سازی در روند واژه‌سازی حقوقی، بسیار با اهمیت است و امیدواریم که از ذخایر زبانی کُردی جنوبی در این امر بدون دیدگاه واپسگرایانه منطقه‌گرایی و مذهبی استفاده شود.

کد خبر 12065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha