زباله های قروه درگیر اختلافات شورا/«جنیان» همچنان در خطر

سرویس کردستان- تکلیف زباله های قروه در حالی نانوشته مانده که همچنان اسیر تناقضات گفتاری، اختلافات شورا و شهرداری، وعده ها و فرافکنی کارگروه پسماند بوده و در این میان «جنیان» هنوز در مرز خطر قرار داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، معضل جایگاه زباله های قروه به گونه ای شده که دیگر از سمت نشست های تعاملی به مشاجره های داخلی رسیده است. مشاجره میان شورای شهر و شهرداری از یک طرف و سکوت مجموعه محیط زیست و بهداشت از طرف دیگر باعث شده تکلیف زباله های قروه همچنان نامشخص باشد و دشت «جنیان» هم با تهدید مرگ دست و پنجه نرم کند.

با نگاهی به گذشته و تمامی نشست های کارگروه پسماند قروه چنین می توان نتیجه گرفت که متولیان امر هیچ گونه تدبیری برای رفع این معضل و توجه به سلامت مردم ندارند چرا که پس از گذشت این همه مدت هنوز در جای نخست بوده و دنبال مقصر می گردند.

تناقضی آشکار

از طرفی تناقضات در سخنان اعضای کارگروه تا جایی پیش رفته که هر بار در هر نشستی گفته ها و وعده های خود را کتمان و موارد جدیدی را می گویند. این در حالی است که تمامی این وعده ها مصوب می شود اما گویا مثل همیشه خوش درخشی آن به ظاهر است و تنها تن سپید کاغذ را سیاه می کند.

چهاردهم آذر 97 بود که خبر از تغییر جایگاه زباله های قروه و توقف دپو در «جنیان» در نشست کارگروه پسماند داده شد. خبری مبنی بر اینکه تا زمانی مقدمات لازم در جایگاه جدید تعیین شود، زباله های دشت «جِنیان» از شهرستان خارج شده و حوضه آبخیز «جنیان» پاکسازی می گردد.

همچنین در این نشست از جمع آوری زباله در جایگاه جدید به صورت موقت و حمل روزانه و یا هفتگی آن به خارج از شهرستان تا زمان راه اندازی سایت بازیافت، خبر داده شد.

این خبر گرچه خوشایند بود اما طولی نکشید که در آخرین نشست کارگروه پسماند در تاریخ 20 اسفند ماه سال گذشته مشخص گردید بحث انتقال وعده ای بیش نبوده و همچنان زباله در «جنیان» تخلیه می شود.

البته این تناقض گفتاری برای بار اول نیست که اتفاق می افتد و قبل از این هم چندین بار مدیران شهری خبر از توقف زباله در «جنیان» را داده بودند و اما هر بار مشخص شد که حرفی بیش نبوده است.

بازی شورا و شهرداری

تمامی فعالان محیط زیست و متولیان بهداشتی در حالی از سال 95 فریاد اعتراض می زنند که هشدارهای بهداشتی در خصوص آلودگی آب های زیرزمینی در دشت «جنیان» هر روز پررنگ تر می شود. اما این هشدارها برای مجموعه مدیریت شهری به خصوص شورای شهر چندان جدی نیست چرا که به جای اینکه راه چاره ای برای پسماند زباله های قروه داشته باشند درگیر اختلافات داخلی بوده و خود را به «خواب خرگوشی» زده اند.

اعضای شورای شهر آن قدر که دنبال تغییر در هیئت رئیسه و بازیچه قرار دادن اعتماد مردم هستند حتی یک روز را برای تبادل و چاره اندیشی در مورد پسماند زباله اختصاص ندادند و این نشان می دهد پست و سمت مهم تر است تا بهداشت و سلامت مردم.

مخالفت با شهردار تا کجا؟

این اختلافات تا جایی پیش رفته که هر بار در نشست کارگروه پسماند یکی از اعضای شورا به مجادله با شهردار می پردازد و در این میان معلوم نیست این بحث های شخصی چه دردی از زخم «جنیان» را مرهم می گذارد.

به عنوان مثال در آخرین نشست سال گذشته رئیس شورای شهر قروه خطاب به شهردار با لحنی انتقادی از اینکه برای برنامه ریزی طرح های مرتبط به پسماند زباله، شورای شهر مطلع نمی شود اعتراض کرد.

این اعتراض «پرستو شکری» در حالی بود که شهردار قروه در پاسخ گفت «همه از جریان برنامه های کارگروه پسماند مطلع هستند آن وقت چطور می شود شما ندانید؟!»

در این میان فرماندار قروه خطاب به رئیس شورای شهر اظهار داشت «اگر شهردار به شورای شهر اطلاع نداده در عوض آیا شورا چنین درخواستی از شهردار داشته؟ اگر درخواست داده چه پاسخی گرفته و اگر نه دلیل آن چیست؟»

هرچند «موحد امان اللهی» کوتاهی شهرداری را کتمان نمی کند اما در این مشاجره از شورا خواست تمامی مواردی را که در خصوص مدیریت شهری به ویژه پسماند زباله انجام داده را ارائه دهد. به گفته او بخش نظارتی شورا باید نفوذ بالایی داشته و در این زمینه اثرگذار بوده باشد و باید شورا اعلام کند در بخش نظارتی چه اقدامی انجام داده است.

مشاجره ای عجیب

مشاجره تند و تیز میان شورا و شهرداری تنها به اینجا ختم نشد و در نخستین نشست کارگروه سال جدید با ریاست معاون عمرانی فرماندار قروه هم ادامه پیدا کرد اما این بار نه تنها شورای شهر قروه که شورای شهر سریش آباد هم شهردار قروه را به باد انتقاد گرفتند.

یکی از اعضای شورای شهر سریش آباد ابتدا به شکایت صورت گرفته از شهرداری قروه اشاره کرد و صراحتاً از مدیریت ضعیف شهردار قروه گفت. مطابق اظهارات «محمد عربیان» قرار بود در «جنیان» زباله ای دپو نشود اما همچنان ادامه دارد و باید به این وضعیت پایان داده شود چرا که خطرات شیرابه هر لحظه سلامت آب های زیرزمینی را تهدید می کند.

در همین جا بود که شهردار قروه با بیان اینکه اگر مدیریت شورای سریش آباد درست است به حوزه خود رسیدگی کنید، پاسخ «عربیان» را داد.

با این وصف اما «عربیان» کوتاه نیامد و در ادامه قاطعانه عنوان کرد که اگر به جای شورای شهر قروه می بود بلافاصله به خاطر عملکرد ضعیف شهردار، عذر او را می خواست. در این میان «حسین پروندی» هم گفت که شما صلاحیت چنین کاری را ندارید و قاضی هم نیستید که حکم صادر می کنید.

در هر صورت «عربیان» بار دیگر به خطر آلودگی آب های زیرزمینی اشاره کرد و گفت که متولیان اصلی یا متوجه موضوع نیستند و یا اینکه خود را به «...» زده اند و این روش ره به ترکستان است و بس.

با این گفته بار دیگر «حسین پروندی» به میان صحبت آمد و خطاب به «عربیان» خواست که مراقب ادبیات گفتاری خود باشد و احترام خود را حفظ کند.

ضعف مدیریت جلسه

پس از گفته های این عضو شورای شهر سریش آباد، شهردار قروه با بیان اینکه طبق دستورالعمل کشوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی موظف است ظرف 3 سال وضعیت زباله های کشور را مشخص کند، از انعقاد قرارداد حمل، انتقال و امحا زباله های شهر قروه از تاریخ 22 اردیبهشت ماه خبر داد.

همین که «حسین پروندی» به قرارداد انتقال زباله اشاره کرد، یکی از اعضای شورای شهر مثل همیشه مدعی شد که شورا در این خصوص هیچ اطلاعی ندارد و شهردار هم مکاتبه ای نداشته است. به گفته «مهدی ملکی» شورای شهر قروه هیچ خبری از برنامه های شهرداری در زمینه پسماند زباله ندارد و هیچ گونه مشورتی هم صورت نگرفته است.

در واکنش به این حرف «پروندی» برگه قرارداد را بالا گرفت و اظهار داشت در قرارداد عنوان شده که پس از تأیید کارگروه پسماند و تصویب شورای شهر، قابلیت اجرا دارد و حال چگونه می شود شورای شهر از این موضوع اطلاع نداشته باشد؟!

شهردار با تأکید بر اینکه قبول داریم مشکل هست ولی اینکه مغرضانه حرفی زده شود درست نیست. در همین لحظه «ملکی» مغرضانه صحبت کردن را رد و تکرار کرد که نه اطلاعی به شورا داده شده و نه اقدامی صورت گرفته است.

پاسخ «پروندی» هم به اینکه شورا در کل مخالف انتقال زباله هستند رسید و باز هم تکذیب این گفته توسط «ملکی» بود که بیان شد شورا مخالف انتقال نیست بلکه حرف اصل ما این است چرا بدون اجازه و مشورت با شورا، شهرداری اقدام کرده؟ در همین لحظه شهردار از مغلطه کردن شورای شهر گفت و بیان کرد تا زمانی که شخص فرماندار در نشست حضور پیدا نکند دیگر ادامه مباحث فایده ندارد چرا که اینجا هرکسی هرچه می خواهد، می گوید.

باز هم شورا و اختلافات همیشگی

سپس مسئول خدمات شهری شهرداری قروه همین که دید فرصت مهیاست شروع به دفاع از عملکرد شهرداری کرد و هنوز به طور کامل سخنانش را نگفت که «مهدی ملکی» از او خواست سکوت کند و دلیلش را هم این دانست که چون شهردار خودش حضور دارد لزومی به دفاع توسط دیگران نیست.

«خسرو عزتی» هم در پاسخ گفت «مهدی ملکی» یکی از اعضای شوراست نه همه و در این میان شما «حق صحبت ندارید» و اینکه «من عضو تنها نیستم بلکه نایب رئیس شورا هستم» تنها جملاتی بود که چندین و چند بار از زبان «ملکی» بیان شد.

در ادامه که کمی جو آرام تر شد شهردار با لحنی آرام گفت اگر شورای سریش آباد شاکی است، ما بیشتر شاکی و نگران هستیم چرا که کارخانه آسفالت شهرداری در همان منطقه «جنیان» است و در حال نابودی. در واقع ما برای انتقال زباله از «شیخ جعفر» به «جنیان» چاره ای نداشتیم.

یکه تازان سلیقه ای

عضور شورای سریش آباد هم که فرصت دوباره صحبت کردن را پیدا کرد قاطعانه گفت که یکسری از آقایان فرمان را در دست گرفته و قانون را زیرپا گذاشته و پیش می روند و در اینجا فرماندار به عنوان مجری قانون باید جلوی این وضعیت را بگیرد.

«محمد عربیان» به مجموعه بهداشت هم گریزی زد و افزود که وظیفه بهداشت این است جلوی آلودگی را بگیرد اما هر بار می گویند خبری از آلودگی نیست در حالی که یکی از چاه های کشاورزی به طور 100 درصد آلوده شده و برای هیچ کاری قابلیت استفاده را ندارد.

او با لحن قاطعی خطاب به اعضای کارگروه پسماند تصریح کرد که اگر نمی خواهید کار کنید و قانون را مدنظر قرار دهید بگویید تا تکلیف خود را بدانیم. چرا بعضی از مواردی که ما خواستاریم در مصوبات نمی آیند و سلیقه ای عمل می شود.

«عربیان» باز هم برگشتی به شهردار داشت و تیر انتقادش را دوباره هدف قرار داد و گفت شما خوب می دانید که دارید ظلم می کنید چرا که خودتان تصمیم گرفتید و زباله ها را در «جنیان» ریختید و هیچ گونه نظارتی نداشتید.

اینجا یکبار دیگر «حسین پروندی» از این عضو شورا خواست که ادبیات خود را اصلاح کند و بیان کرد که شما قاضی نیستید که مرا ظالم بدانید یا نه و چنین حقی را ندارید.

به گفته شهردار قرار بود زباله ها به طور موقت در دشت «جنیان» جمع آوری گردد اما با مشکلاتی که پیش آمد وضعیت بحرانی شد. او برای بار دوم خطاب به معاون عمرانی فرماندار خواستار حضور شخص فرماندار برای مدیریت جلسه شد.

وعده های غیرقابل باور

در ادامه رئیس مرکز بهداشت که مورد خطاب قرار گرفته بود برای دفاع از حوزه کاری خود اظهار داشت که با آزمایشات صورت گرفته که به صورت مداوم انجام می شود تا کنون هیچ گونه آلودگی خاصی در چاه های آب مشاهده نشده است.

به گفته «مسعود معتمدی» در خصوص جایگاه «جنیان» از همان ابتدا تذکر داده شد و در واقع برای آینده تضمینی داده نمی شود که آبی آلوده نگردد.

باتوجه به اینکه 3 سال است مدام متولیان امر می گویند آب آلوده نشده اما امکان آن در آینده ای نزدیک وجود دارد این سؤال پیش می آید که آینده نزدیک از نظر مسئولان چه زمانی است؟ فردا یا ماه بعد یا سال های دیگر؟ سؤالی که خبرنگار کردپرس آن را هر بار می پرسد و هرگز هم پاسخ روشنی داده نمی شود.

پاسخ عجیب معاون عمرانی

در پایان نشست معاون عمرانی فرماندار قروه به عنوان جانشین رئیس کارگروه که از همان ابتدا توان مدیریت کارگروه و تعامل میان اعضا را نداشت و اعضا هم حضور او را جدی نگرفته بودند و خواستار حضور فرماندار شدند یکسری سخنان کلیشه ای شعارگونه را بیان کرد. شعارهایی که حتی خود اعضای کاگروه هم به آن ها باور ندارند چه برسد به مردم.

در ادامه خبرنگار کردپرس خطاب به اعضای کارگروه پرسید هربار در نشست کارگروه پسماند اعلام می کنید تخلیه زباله در «جنیان» متوقف شده در حالی که در نشست بعدی مشخص می شود این چنین نیست و همچنان دپو ادامه دارد. حال با این وضع این تناقضات تا به کی وجود دارد و پاسخ شما به خبرنگاران و مردم چیست و ما تا به کی باید تناقضات گفتاری را بنویسیم؟

در این حین «اسماعیل مرادی» صراحتاً اعلام کرد که شما خبرهایی که هست را بزنید و دروغ ها را ننویسید!

فرافکنی و دیگر هیچ

پس از مشاجره های فراوان، نشست کارگروه پسماند قروه با فرافکنی عده ای بدون بازخورد مناسبی پایان یافت. در حالی که بسیاری از ابهامات همچنان باقی ماند. ابهاماتی همانند اینکه چرا شورای شهر اختلافات داخلی خود با شهردار را به زنجیره سلامت مردم ربط می دهند و از طرفی اگر اعضای شورا مخالف عملکرد شهردار بودند پس چرا او را از میان گزینه هایی که بود همان ابتدا انتخاب کردند؟ و یا اینکه چرا حرف امروزشان با دیروز بسیار متفاوت است و در واقع پایبند به آنچه گفته اند، نیستند؟ همچنین چرا با مردم شفاف نبوده و جریان انتقال به «جنیان» و میسر نبودن تغییر آن را در حال حاضر اعلام نمی کنند؟! تمامی این ابهامات و سؤالات حتی با پیگیری خبرنگار کردپرس بی نتیجه ماند و بی پاسخ.

کد خبر 108888

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha