نزدیک ترین مرزهای مبادلاتی ایران به سلیمانیه کدام هستند؟

سرویس کرمانشاه _ طی سه دهه اخیر چندین بازارچه و مرز مبادلاتی جدید در مرزهای غربی کشور با محوریت گسترش تجارت با اقلیم کردستان و به ویژه شهر سلیمانیه راه اندازی شده اند که برخی از این مرزها، مسافت ها را بسیار نزدیک کرده اند. خبرگزاری کردپرس در این گزارش به بررسی فاصله مرزهای مبادلاتی و بازارچه های مرزی غرب ایران با شهر سلیمانیه می پردازد.

به گزارش کُرد پرس، سلیمانیه یکی از شهرهای بزرگ و مهم تجاری اقلیم کردستان است که طی چند دهه اخیر مناسبات تجاری بسیار گسترده ای را با ایران برقرار کرده است. این مناسبات تجاری از آغاز دهه 70 و همزمان با تضعیف حکومت بعثی عراق و قدرت گرفتن احزاب کرد در سلیمانیه شروع شده و در ادامه با اتفاقاتی همچون سقوط حکومت صدام حسین و تشکیل رسمی اقلیم کردستان به اوج خود رسیده است. طی سه دهه اخیر چندین بازارچه و مرز مبادلاتی جدید در مرزهای غربی کشور با محوریت گسترش تجارت با اقلیم کردستان و به ویژه شهر سلیمانیه راه اندازی شده اند که برخی از این مرزها، مسافت ها را بسیار نزدیک کرده اند. خبرگزاری کردپرس در این گزارش به بررسی فاصله مرزهای مبادلاتی و بازارچه های مرزی غرب ایران با شهر سلیمانیه می پردازد.

بازارچه مرزی سیرانبند در بانه

بازارچه سیرانبند بانه در استان کردستان یکی از مرزهای مبادلاتی مهم میان ایران و عراق است. فاصله سیرانبند تا سلیمانیه 160 کیلومتر عنوان شده ولی در نقشه های جدید گوگل این فاصله 135 کیلومتر است. هرچند مسافت این مرز طولانی تر از مسیر باشماق است ولی با اینحال از رونق تجاری مناسبی برخوردار است. بازار لوازم خانگی و الکترونیکی بانه، از معروف ترین بازارچه های غرب کشور است که هر ساله گردشگران بسیاری را به این منطقه می کشاند.

پایانه مرزی باشماق در مریوان

باشماق مریوان در استان کردستان یکی از مهم ترین مرزهای تجاری و مسافرتی غرب ایران با اقلیم کردستان است. در منابع رسمی فاصله باشماق تا سلیمانیه 130 کیلومتر ذکر شده است ولی نقشه های جدید گوگل این مسافت را 100 کیلومتر نشان می دهد. این ویژگی نزدیک بودن به شهر سلیمانیه یک موقعیت ممتاز به باشماق بخشیده است.

باشماق پررونق ترین پایانه تجاری در استان کردستان است. علاوه بر ترانزیت گسترده کالا، باشماق پرترددترین مرز گردشگری غرب کشور محسوب می شود و هر ساله بیش از یک میلیون نفر مسافر و گردشگر از طریق این مرز وارد و یا خارج می شوند. بازارچه مریوان به واسطه پتانسیل های مرز باشماق، از یک رونق گسترده برخودار است و از همه جای ایران برای خرید لوازم خانگی و یا پوشاک به این شهر مراجعه می کنند.

مرز شوشمی در پاوه

مرز شوشمی در شهرستان پاوه، در شمالی ترین قسمت استان کرمانشاه واقع شده است. این مرز از یک موقعیت بسیار ممتاز مبادلاتی برای تجارت با سلیمانیه و اقلیم کردستان برخوردار است. در آمارهای رسمی فاصله شوشمی تا سلیمانیه 110 کیلومتر عنوان شده ولی در نقشه های جدید گوگل این مسافت تنها ۹۷ کیلومتر است. به عبارتی شوشمی نزدیکترین مرز به سلیمانیه محسوب می شود. فاصله شهر کرمانشاه با سلیمانیه، از مسیر خسروی، حدود 400 کیلومتر است ولی این مسافت از مسیر پاوه 264 کیلومتر است. در واقع این مسیر تنها 20 کیلومتر طولانی تر از مسیر سنندج به سلیمانیه است. در صورت برقراری تردد مسافری از شوشمی، با توجه به اقلیم معتدل و طبیعت بسیار زیبای پاوه، این مرز خیلی سریع تبدیل به یکی از مهم ترین مرزهای گردشگری در غرب کشور می شود.

مرز شیخ صالح در ثلاث باباجانی

بازارچه مرزی شیخ صالح در فاصله 45 کیلومتری شهرستان تازه آباد از توابع شهرستان ثلاث باباجانی قرار دارد. در نقشه های گوگل فاصله این مرز تا شهر سلیمانیه حدود 128 کیلومتر است. البته در صورت مناسب سازی مسیر شیخ صالح تا محور مبادلاتی سرتک به دربندیخان در اقلیم کردستان، این فاصله می تواند کوتاهتر هم شود. این مرز مبادلاتی تا شهر کرمانشاه 207 کیلومتر فاصله دارد که حدفاصل جوانرود تا شیخ صله کاملا نیازمند بهسازی و تعریض است.

بازارچه تیله کو در سرپل ذهاب

بازارچه تیله کو در شهرستان سرپل ذهاب واقع شده است. فاصله این مرز با شهر سلیمانیه، 115 کیلومتر است و از طریق جاده سرتک به دربندیخان و سلیمانیه متصل می شود. هموار بودن جاده های این مسیر، دسترسی مناسبی را برای تجار فراهم کرده است. بازارچه تیله کو در مقایسه با پرویزخان، حدود 40 کیلومتر نزدیکتر به سلیمانیه است و این یک امتیاز تجاری بسیار مناسبی برای این مرز محسوب می شود. از تیله کو تا کرمانشاه حدود 200 کیلومتر فاصله است که 150 کیلومتر از این مسیر تا سرپل ذهاب به صورت بزرگراه است. در صورت بهسازی 50 کیلومتر بعدی، این مسیر قابلیت فراوانی برای تبدیل شدن به یک مرز معتبر را دارد. این بازارچه به دلیل عدم شناسایی از سوی دولت مرکزی عراق فعلا تعطیل است و قرار است با رایزنی با مقامات اقلیم کردستان به زودی بازگشایی شود.

پایانه مرزی پرویزخان در قصرشیرین

فاصله گمرک پرویزخان تا شهر سلیمانیه عراق حدود 150 کیلومتر است هر چند این مسافت، بیشتر از مرز باشماق است ولی به دلیل برخوداری از موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی به راه های مبادلاتی بزرگراهی، سال هاست در جایگاه پررونق ترین مرز تجاری ایران با اقلیم کردستان قرار گرفته است. پرویزخان از امتیاز تردد مسافری و گردشگری هم برخوردار است. فاصله پرویز خان تا شهر سلیمانیه حدود ۲ ساعت است.

گزارش: بهزاد خالوندی

کد خبر 317488

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha