اولین ضرر اظهارات بایدن برای ارمنستان است

سرویس ترکیه - عمر چلیک سخنگوی AKP در واکنش به سخنان بایدن آن را برای عادی سازی روابط ترکیه - ارمنستان آسیب زا دانست.

به گزارش کردپرس، عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه (AKP) پس از جلسه ستاد مرکزی حزب به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و رئیس AKP، در سخنرانی ای به بیانیه بایدن واکنش نشان داد و گفت: «اولین طرفی که از سخنان بایدن ضرر کرد ارمنستان بود. زیرا فرصت عادی سازی روابطش را با ترکیه از دست داد.»

بنا بر خبر سوزجو، عمر چلیک با اشاره به این که این اولین بار بود که رئیس جمهور ایالات متحده سنت روسای جمهور دموکرات و جمهوری خواه پیشین خود را کنار می گذاشت گفت: «نسبت دادن اصطلاح نسل کشی به ملت خود، کشور و تاریخمان را نمی پذیریم و کسانی را که از این کلمه استفاده کنند به شدت محکوم می کنیم.
رئیس جمهور یا پارلمان هیچ کشوری از جهت حقوقی نمی تواند درباره تاریخ ملت دیگری از اصطلاح نسل کشی استفاده کند. آنها بر اساس چه اطلاعاتی تصمیم گرفته و سعی در لکه دار کردن یک ملت می کنند؟ پر واضح است که آنها از دیاسپورای ارمنی خط گرفته اند. این اولین بار است که رئیس جمهور آمریکا در برابر چنین گروه های متعصبی تسلیم می شود.»

او ادامه داد: «ما می گوییم تاریخ نگاران در این باره بحث کنند، طرف ارمنستانی نمی آید. می گوییم اعتماد دو جانبه را افزایش بدهیم، دادگاه قانون اساسی ارمنستان رد می کند. معلوم است که نتیجه چه می تواند باشد.
سخنان بایدن لطمه های متعددی زد. اول این که از تز های دیاسپورا تبعیت می کند و سوگیرانه است. دوم این که امکان گفتگوی احتمالی بین آذربایجان و ارمنستان را از بین برد. سوم این که متاسفانه صدمات زیادی به عادی سازی در قفقاز زد. بایدن ما را به نسل کشی ارمنی ها متهم می کند در حالی که درباره کشتار PKK (حزب کارگران کردستان) چیزی نمی گوید و درباره بچه هایی که به کوه ها فراری داده شده اند هم ساکت است.»

کد خبر 8761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha