انتشار دو نمایشنامه جدید توسط کارگردان کرمانشاهی

سرویس کرمانشاه _ دو نمایشنامه «هیله» و «هجده» به قلم محسن عظیمی کارگردان و نمایشنامه نویس کرمانشاهی توسط نشر آماره منتشر شد.

به گزارش کردپرس کرمانشاه-نمایشنامه‌های «هجده» و «هیله» نوشته محسن عظیمی، به همت «نشر آماره» در روزهای پایانی سال ۹۹ در ۵۰۰ جلد به قیمت هر جلد ۳۴هزار تومان و با طرح جلدی از هومن بنایی در ۸۴ و ۸۶ صفحه منتشر شدند.

محسن عظیمی در گفت و گو با کردپرس گفت: در نمایشنامه «هجده» به موضوع فقر و آسیب‌های اجتماعی و در نمایشنامه «هیله» به موضوع آسیب‌های پس جنگ از پرداخته ام و انتشارات آماره این دو کتاب را در قطع جیبی و با کیفیتی مناسب، منتشر شده کرده است.

عظیمی درخصوص وضعیت نمایش نویسی در جامعه گفت: تحقیقات در عرصه نمایشنامه نویسی ناکافی است. منابع محدود است و نمایشنامه نویس در هر عرصه مجبور است تحقیق کند. علتش هم شاید این باشد که ما ارتباط مان با ادبیات ، داستان نویسی و شعر ضعیف شده است من الان خودم بیشتر روی ادبیات و شعر تمرکز دارم و هر چه جلوتر می‌روم می‌بینم چه قدر این عرصه پربار است و حرف برای گفتن دارد زمانی که اشعار مولانا را می‌خوانم پی می‌بریم که این متریال را خارجی‌ها ندارند ما می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.
نویسنده نمایشنامه (آجر) ادامه داد: متأسفانه از اینها بهره نمی‌گیریم یا اینکه اساتیدمان این راه را برای مان روشن نکردند ، خودشان هم زیاد از آنها استفاده نکردند، همین منابع می‌تواند راهی برای حرکت های بعدی نمایشنامه نویسان باشد استفاده از ادبیات غنی ایرانی با تکنیک‌های نمایشنامه نویسی خیلی مهم است.

عظیمی تصریح کرد: نکته ی مهم این که نمایشنامه ‌نویسی ما جدا از مسائل مالی،‌ عدم حمایت‌های معنوی است چرا که آن حمایت و تشویقی که از یک بازیگر ستاره می‌شود هیچ وقت و حتی یک صدم آن از یک نمایشنامه نویس نمی‌شود و این خود یک معضل است بنابراین حق یک نویسنده از درصد یک پروژه که سرمایه گذار داشته باشد خیلی اندک است درحالی که نقش نویسنده خیلی پررنگ و اصل کار بر دوش او است. الان شرایط طوری شده که خود کارگردان، بازیگر و گروه، نمایشنامه می‌نویسند اما کسی که متخصص این عرصه باشد کمتر حضور دارد.

به گزارش کردپرس؛محسن عظیمی متولد ۱۳۵۸ شهر صحنه، فعالیت در زمینه تئاتر را در کانون پرورش فکری این شهر، اواسط دهه هفتاد زیرنظر نخستین معلمش زنده‌یاد (سیدحجاب الدین الهامی) آغاز نمود و به شکل تجربی بدون ادامه تحصیل در دانشگاه، تئاتر را ادامه داد. او با حضور در کلاس‌های نمایشنامه‌نویسی خسرو حکیم رابط، محمد یعقوبی و کارگاه‌های تخصصی جشنواره‌های تئاتر و استفاده از محضر دکتر ایرج زهری و مطالعات تخصصی نمایشنامه ‌نویسی را به‌شکل تخصصی‌تر ادامه داد.

وی از همین اوایل فعالیت تئاتری‌اش پس از گذران دوره‌های اولیه و کار عملی، در جشنواره‌های تئاتر دانش‌آموزی بازیگری، نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی را تجربه کرد و جوایز متعددی را کسب نمود.‌ پس از آن در جشنواره‌های استانی و‌ منطقه‌ای در زمینه بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی موفق به دریافت جایزه‌های برتر شد.
از جمله؛ کارگردانی و بازی در نمایش بچه‌های نیمه‌شب نوشته منوچهر اکبرلو، ببین چه برفی می‌آید! نوشته نادر برهانی مرند، نگارش و اجرای نمایشنامه: پیراهن آسمانی و این منم زنی تنها و زیر پتوی خاکستری. که با اجرای این پنج‌ نمایش در سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱، عظیمی توانست جوایز متعددی را برای یک گروه تئاتری در شهر صحنه کسب کند. به گونه ای که بعد از یک‌بار حضور از شهر صحنه در جشنواره استانی در دهه شصت، برای نخستین‌بار، دوبار پیاپی کاری از شهر صحنه برای شرکت در جشنواره استانی شرکت نمود.

این کارگردان با اجرای نمایش‌ و این منم زنی تنها، برای نخستین بار در طول تاریخ تئاتر استان کرمانشاه یک نمایش از شهری به جز خود کرمانشاه توانست به جشنواره منطقه‌ای راه یافته و‌ جوایز برتر را کسب کند.

وی بعد از آن در تهران نمایشنامه‌ نویسی را به شکل تخصصی‌تر دنبال کرد و گروه‌های متعددی در تهران و دیگر شهرها نمایشنامه ‌هایش را اجرا کردند و در جشنواره‌های مختلف جوایز متعددی را کسب نمود؛ از جمله نمایشنامه‌های اجرا شده ی او می‌توان به: نطفه، همیشه همه‌چیز یه ‌جور نیست، هاری، ژان، یک گربه یک ماهی، لایک، آجر، هیله(تفنگ و‌ تنبور)، فیگوراتیومرگ(لعنت‌آباد)، چرخ، هجده، ۶۴۱۰، تریزومی۲۱، شین، سرطان سکوت و... اشاره کرد.

عظیمی در زمینه کارگردانی نمایشنامه به من نگو لیدی گاگا را پس از نگارش، ژانویه ۲۰۱۳ در سلیمانیه اجرا کرد. این نمایشنامه با اصلاحات بسیار بعدتر با عنوان به من نگو عالیجناب در تهران اجرا شد. نمایشنامه دیگرش اتاق سیاه را هم با یک گروه کارگاهی و جوان سال ۱۳۹۶ در سالن محراب اجرا نمود.

همیشه همه‌چیز یک جور نیست، نخستین اثر اوست که به شکل دو زبانه توسط نشر افراز در سال ۱۳۹۱ منتشر شد. ترجمه این نمایشنامه به‌عنوان منتخب نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی افرز، ژوئن ۲۰۱۱ در موسسه میس‌هال شیکاگو نمایشنامه‌خوانی شد. این نمایشنامه جزو یکی از سه نامزد های نمایشنامه اولی در هفتمین جشن ادبیات نمایشی ایران شد. همچنین آجر به عنوان منتخب بخش نمایشنامه‌ نویسی سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر، سال ۱۳۹۵ توسط نشر بوتیمار منتشر شد.

علاوه بر این نمایشنامه ۶۴۱۰ این هنرمند برنده جایزه سوم پانزدهمین جشنواره سراسری مقاومت شد و علاوه بر انتشار در کتاب جشنواره توسط انتشار هنر دفاع منتشر خواهد شد. نمایشنامه چرخ به عنوان نامزد بخش نمایشنامه‌نویسی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر سال ۱۳۹۸ منتشر شد.

از دیگر آثار منتشر شده ایشان می‌توان به دو نمایشنامه یک فضای تهی (شامل چهار نمایشنامه کوتاه) و ژان(شامل دو نمایشنامه هاری و چرخ) توسط نشر باران در ونکور کانادا، هِلی‌بُرن توسط انتشارات نمایش، آخرین باران بهاری منتشرشده در نشر شاهد، نمایشنامه‌های سلما، پل، ۶۴۱۰ توسط انتشارات دفاع، یک کلاغ یک طوطی منتخب نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی اصفهان توسط سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، نمایشنامه‌های هیله (تفنگ و تنبور) برنده دیپلم افتخار نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی مرصاد و برنده جایزه دوم سومین جشنواره تئاترشهر و هجده توسط انتشارات آماره اشاره کرد.

عظیمی در سال ۱۳۹۹ با نمایشنامه «تریزومی ۲۱» در جشنواره تئاتر معلولین دیپلم افتخار بهترین نمایشنامه را کسب نمود. در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با نمایشنامه P.W، نامزد بخش نمایشنامه‌ نویسی شد و با نمایشنامه «من پیپ هستم آقای دیکنز» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بخش نمایشنامه‌نویسی سی‌نهمین جشنواره تئاتر فجر شد‌.
محسن عظیمی هم اکنون در تهران زندگی می کند و مشغول فعالیت های تخصصی در حوزه ی کارگردانی و ادبیات نمایشی است.

کد خبر 7331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha