تنها در یک سال 39 زندان جدید در ترکیه افتتاح شد

سرویس ترکیه - در یک سال گذشته سه زندان جدید نوع S یعنی زندان با اعمال انزوای اجباری در ترکیه به بهره برداری رسید.

به گزارش کردپرس، با افزایش هر روزه شمار زندانیان در ترکیه، سه زندان جدید نوع S در شهرهای بدروم، آنتالیا و ایغدیر نیز به شمار زندان های ترکیه اضافه شدند. «حاجی بیشکین» در مقاله ای که در سایت خبری گازته دیوار نزدیک به اپوزیسیون و کُردهای ترکیه به انتشار رسید با بررسی وضعیت زندان های ترکیه نوشت: "تعداد بازداشت شدگان و محکومان در ترکیه از 286 هزار نفر گذشته است. در حالی که زندان های ترکیه دارای مشکلات جدی در زمینه ظرفیت و تامین بهداشت هستند شمار بازداشتی ها و محکومان هر روز افزاریش می یابد. در این میان ساخته شدن و راه اندازی سه زندان نوع S که روش تجرید (انزوای اجباری زندانی) در آن ها به شدت مورد استفاده قرار می گیرد جای تامل دارد."
در همین رابطه «گلسرن یولری» رئیس انجمن حقوق بشر شعبه استانبول با بیان این که زندان های افتتاح شده مشکلات جدیدی با خود به همراه می آورند گفت: "هر زندان جدید به معنای این است که افراد بیشتری را دستگیر خواهیم کرد."

در حال حاضر 396 زندان در ترکیه مشغول فعالیت هستند. عبدالحمید گُل وزیر دادگشتری ترکیه سال قبل گفت "94 زندان تنها در طول 5 سال در ترکیه ساخته شده است." حالا با افزایش شمار محکومین در ترکیه تنها یک سال پس از اظهارات وزیر دادگستری سه زندان نوع S با قابلیت ایجاد فضای انزوای اجباری برای محکومین ساخته شده است. با آماده شدن این سه زندان جدید تنها در طول یک سال 39 زندان جدید به مرحله افتتاح رسیده اند."

گلسرن یولری که قبلا بارها با اشاره به شمار روز افزون زندانیان به ساخت زندان های جدید واکنش نشان داده است گفت: "در قانون کیفری مهمترین چیز دادرسی بدون زندان است. اما در ترکیه زندانی شدن تبدیل به امری پذیرفته و عادی شده است. حکومت زندانی هایی بیش از طرفیت زندان ها را دستگیر کرده و به عنوان راه حل زندان جدید می سازد."

یولری در اعتراض به تعداد زندانیان و زندان های جدید گفت: "ما نه تنها با زندان نوع S بلکه با همه انواع زندان ها مخالف هستیم. هر زندان یعنی تعداد بیشتری را زندانی می کنیم. در این زندان ها مشکلات بسیاری از جمله مشکلات روانی، خودکشی، مسائل بهداشتی و ... به وجود می آید. هر زندان جدید به معنای خودسانسوری جدید است. با هر زندان جدید آدم ها بیشتر خودشان را سانسور می کنند و از حقوق و آزادی های خود دست می کشند."

گفتنی است حاجی بیشکین، خبرنگار گازته دیوار چندی پیش هم گزارشی درباره همه گیری «گال» و بیماری های پوستی در زندان های ترکیه منتشر کرده بود.

کد خبر 7201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha