انحلال سریع HDP باید هدف اصلی دادگاه قانون اساسی باشد

سرویس ترکیه - باغچه لی در واکنش به رد دادخواست انحلال HDP، دادگاه قانون اساسی ترکیه را به بی توجهی به مبارزه علیه تروریسم و تجزیه طلبی متهم کرد.

به گزارش کردپرس، به نقل از روزنامه سوزجو، دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی (MHP) در واکنش به رد دادخواست انحلال حزب دموکراتیک خلق ها از طرف دادگاه قانون اساسی ترکیه (AYM) با انتشار بیانیه ای کتبی خواستار انحلال هر چه زودتر این حزب شد.
دولت باغچه ای با بیان این که HDP با این رد دادخواست برای خودش زمان خریده گفت: "مامور رسیدگی به این پرونده که از جانب دادگاه قانون اساسی ترکیه موظف به انجام این کار شده است محتوای اصلی پرونده را که شامل 608 صفحه و اتهامات 687 متهم است چطور و با کدام اخلاقیاتی بررسی کرده که به این نتیجه رسیده است؟ گویا برای دادگاه قانون اساسی مبارزه ترکیه علیه تروریسم و تجزیه طلبی اصلا مهم نیست."

باغچه لی با تاکید بر لزوم انحلال هر چه زودتر HDP گفت: "آیا دادگاه قانون اساسی ترکیه ضامن حاکمیت قانون است یا ابزاری برای جدایی طلبی است؟ ما هرگز از دست دادن موفقیت های بزرگمان در مجلس را تحمل نمی کنیم. از این به بعد انحلال هرچه زودتر HDP باید هدف اصلی دادگاه قانون اساسی باشد. رد دادخواست انحلال HDP توسط دادگاه قانون اساسی ترکیه از طرف وجدان جمعی ملت ترکیه غیر قابل قبول است."

باغچه لی با بیان این که HDP سمبل یک «سازمان جنایتکار» و ابزار دست این «سازمان تروریستی و تجزیه طلب» است گفت: "هیچ چیزی قادر به تغییر این واقعیت نیست. آیا دادگاه قانون اساسی برای پذیرش این دادخواست حتما باید تروریست ها را با اسلحه و بمب در دست وسط پرونده ببیند؟! انتظار ما این است که دادستانی عمومی دادگاه عالی دادخواست انحلال این حزب را دوباره به جریان بیاندازد و پرونده ای جدید برای انحلال HDP تشکیل دهد. این کار را نباید کش بدهد."
او ادامه داد: "حزب حرکت ملی از نزدیک این کارها را پیگیری خواهد کرد و با جدایی طلبان و تروریست ها و خیانت کاران مبارزه خواهد کرد."

گفتنی است دولت باغچه لی که از ابتدای سال جاری بارها و بارها خواستار انحلال HDP شده است در 2 مارس 2021 در جلسه فراکسیون مجلس گفته بود: "انحلال هرچه زودتر HDP امری حیاتی و بسیار ضروری است." در همان روز دادستانی عمومی دادگاه عالی ترکیه اعلام کرد که تحقیقات بر علیه HDP آغاز شده است.

کد خبر 7171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha