اصلاح الگوی مصرف، تنها راه برای گذر از بحران کم آبی

سرویس کردستان - اصلاح الگوی مصرف، تنها راه برای گذر از بحران کم آبی، باتوجه به مصرف بیش از حد انرژی در کشور و همچنین کاهش منابع آبی، اصلاح الگوی مصرف در بخش های مختلف، مناسب ترین و منطقی ترین راه حل برای گذر از بحران‌های موجود به نظر می‌رسد.

به گزارش کردپرس، هرچند هنوز آب قابل توجهی برای کشاورزی کردستان تخصیص داده نشده است اما باید قبل از آن الگوهای مصرف و کشت را تغییر داد تا از آبی که به کشاورزی استان تخصیص داده می شود بیشترین بهره وری را داشته باشیم.

حوزه کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد و در این راستا ما باید دنبال روشهایی باشیم که در مصرف آب صرفه جویی شود. تولید تعدادی از محصولات اصلا به صرفه نیست و ما ناخواسته آب ارزان قیمت صادر می کنیم به عنوان مثال یک عدد سیب 70 لیتر، یک عدد سیب زمینی 25 لیتر، یک کیلوگرم هندوانه 500 لیتر، یک کیلوگرم خیار 200 لیتر و یک عدد گوجه فرنگی 13 لیتر آب مصرف می کنند.

در واقع صادرات هندوانه هیچ عدد تعیین کننده‌ای برای اقتصاد ملی ندارد فقط به‌خاطر رفتارهای تجاری وقتی قیمت هندوانه در داخل کم می‌شود صادرات آن آغاز می‌شود و صادرات آن از هیچ برنامه‌ای تبعیت نمی‌کند و بازارهای متنوعی هم ندارد و فقط به کشورهای منطقه صادر می‌شود.

اگر در منطقه ای باران کافی ببارد کشاورزان نیازی به آبیاری محصولات خود ندارند . اما اگر بارندگی کافی نباشد آبیاری محصولات ضروری است . باید روش کار کشاورزی متناسب با شرایط اقلیمی مناطق باشد . مثلا” بهتر است در مناطق کم آب گیاهانی که در مقابل خشکی مقاومت بیشتری دارند کاشته شوند زیرا به دلیل نیاز نداشتن گیاه به آب فراوان هم مقرون به صرفه است و هم مانع شوری زمین در اثر آبیاری با آب کم می شود . در حال حاضر از هر متر مکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی ایران ۵۰۰ گرم محصول بدست می آید این رقم با استاندارد جهانی که ۳ کیلوگرم است فاصله دارد .

منابع آب برای آبیاری را می توان به چند دسته تقسیم کرد: نزولات آسمانی شامل برف و باران، آبهای سطحی شامل رودخانه‌ها - سدها - مخازن آب - دریا - برکه‌‌ای آب شیرین - یخچالها و، آبهای زیرزمینی شامل چاه - قنات – چشمه منابع آبیاری هستند.

از منافع آبیاری هم می توان به افزایش کمی و کیفی محصول، سود حاصل از افزایش کمی و کیفی محصول، درآمد حاصل از فروش آب برای دولت و افزایش فرصت شغلی اشاره کرد.

براساس گزارشات موجود میزان هدر رفت آب در کشور ما 28 تا 30 درصد است درحالی که این مقدار اتلاف در دنیا 9 تا 12 درصد گزارش شده است که یکی از عوامل اصلی آن برداشت های غیرمجاز از شبکه آب رسانی و فرسودگی تاسیسات آب و شبکه های آبرسانی است.
اصلاح الگوی مصرف، تنها راه برای گذر از بحران کم آبی، باتوجه به مصرف بیش از حد انرژی در کشور و همچنین کاهش منابع آبی، اصلاح الگوی مصرف در بخش های مختلف، مناسب ترین و منطقی ترین راه حل برای گذر از بحران‌های موجود به نظر می‌رسد. صرفه جویی در مصرف آب با استفاده از روش های نوین برای آبیاری مانند: قطره‌ای، بارانی، کوزه‌ای، تراوا زیرزمینی، تانکر و ... می‌تواند بسیار تأتیر گذار باشد.

کد خبر 62228

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha