صندلی ریاست سال سوم مجلس دهم به چه کسی می رسد؟

سرویس ایران- فردا چهارشنبه نهم خرداد ماه، سومین دوره انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم انجام خواهد شد.

به گزارش کردپرس، هر ساله در خردادماه در انتخابات داخلی مجلس، رئیس و نواب مجلس شورای اسلامی تعیین می شوند. هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بوسیله رای مستقیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای یک دوره یک ساله انتخاب می‌شود و تکرار اعضای هیئت رئیسه مجلس منع قانونی ندارد. رئیس مجلس، رئیس هیئت رئیسه نیز می‌باشد. رئیس مجلس وظیفه اداره مجلس را به عهده دارد و در صورت حضور نداشتن وی در جلسه به ترتیب نواب اول و دوم رئیس عهده دار این سمت هستند.

در انتخابات مجلس هشتم لاریجانی با کنار زدن رقیب خود آقای حداد عادل تا امروز حاکم بلامنازع ریاست مجلس بوده است و در این ده سال رقیب قدرتمندی که بتواند طلسم ریاست لاریجانی را بشکند وجود نداشته است.

فراکسیون ولایی از لاریجانی عبور می کند

گمانه زنی های چند روز اخیر حاکی است که فراکسیون ولایی که در دو سال اخیر با لاریجانی همراه شده بود دیگر نمی‌خواهد این رویه را ادامه دهد. این فراکسیون معتقد است که لاریجانی مجلس را بیش از همیشه به سمت همراهی با دولت روحانی سوق داده و مجلس وظیفه خود را به عنوان یک نهاد نظارتی بر دستگاه اجرایی بدرستی انجام نداده است. آن‌ها حتی لاریجانی را مانع سوال از رئیس جمهور می‌دانند.

علاوه بر این امروز حمیدرضا حاجی‌بابایی در فراکسیون نمایندگان ولایی اعلام کرده که از سوی فراکسیون ولایی برای ریاست مجلس کاندیدا می‌شود.

فراکسیون مستقلین، بازوری توانمد لاریجانی

فراکسیون قدرتمند دیگر مجلس فراکسیون مستقلین است. این فراکسیون همواره حامی همیشگی لاریجانی بوده است. اعضای این فراکسیون اگرچه از ائتلاف با فراکسیون های دیگر برای انتخابات داخلی مجلس می گویند که در تریبون های مختلف اعلام کرده اند برای ریاست مجلس گزینه قوی‌تر و بادرایت‌تر از آقای لاریجانی وجود ندارد و گفته اند قطعا گزینه ما برای ریاست، ایشان است.

سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس شورای اسلامی نیز امروز اعلام کرده اند گزینه نهایی ما برای ریاست مجلس در فراکسیون مستقلان ولایی علی لاریجانی خواهد بود و در این رابطه رای‌گیری صورت گرفته و این موضوع نهایی شده است.

فراکسیون امید با لیست کامل آمد

فراکسیون امید اینبار می آید تا رئیس فراکسیون خود را به رقابت با لاریجانی بکشاند . آنها برای این دوره از انتخابات هیئت رئیسه و ریاست مجلس خیز برداشته اند. جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید صبح امروز(سه‌شنبه) برای تعیین فهرست نامزدهای این فراکسیون برای انتخابات هیات رئیسه مجلس برگزار شد.

محمدرضا عارف با اجماع اعضای فراکسیون به عنوان نامزد فراکسیون امید برای پست ریاست مجلس انتخاب شد.

علاوه بر این با اجماع اعضای فراکسیون مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نامزدهای فراکسیون برای نایب رئیسی مجلس انتخاب شدند.

محمدعلی وکیلی نماینده تهران، عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری بیشترین رای اعضای رای فراکسیون را برای پست دبیری مجلس کسب کردند.

پروانه سلحشوری، سیدفرید موسوی نمایندگان تهران و حسن لطفی نماینده رزن نیز به عنوان نامزدهای فراکسیون برای پست ناظرین مجلس انتخاب شدند.

فردا، انتخابات سه قطبی در مجلس

در سومین سال مجلس دهم حساسیت برای انتخاب هیئت رئیسه به اوج خود رسیده و گمانه زنی ها حاکی از انتخاباتی سه قطبی برای فرداست.

هر سه فراکسیون اصلی مجلس برای انتخاب رئیس پارلمان لابی گری و رایزنی های گسترده خود را آغاز کرده اندو آنچه مشخص است ائتلاف برای انتخابات داخلی مجلس منتفی است چون فراکسیون امید لیست دوازده نفره خود را تکمیل کرده و فراکسیون مستقلین هم اعلام کرده اند تنها گزینه ی قظعی آنها لاریجانی است. البته گفته می شود فراکسیون مستقلین با فراکسیون امید بر سر نواب مجلس به توافق رسیده اند. هر چند هنوز توافقات و مسائل مطرح شده در دیدار و رایزنی رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس که هر دو فردا کاندیدای پست ریاست مجلس هستند اعلام نشده است.

کد خبر 60256

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha