۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
رکود بازار مسکن در دیواندره

سرویس کردستان – بر خلاف افزایش اجاره مسکن در دیواندره فروش املاک مسکونی به دلیل نبود تقاضا در حالت رکود قرار دارد.

به گزارش کردپرس، مسکن هم از لحاظ اجاره و هم از لحاظ خرید همیشه مورد دغدغه مردم بوده است فردی که خانواده تشکیل می دهد دوست دارد بهترین خانه را برای زندگی انتخاب کند حال این خانه دائمی و یا اجاره ای باشد اما کیفیت این خواست بستگی به هزینه ای است که برای آن کنار گذاشته شده است. در ارتباط با آخرین وضعیت مسکن با «اشرف محمدی» کارشناس و عضو اتحادیه مشاورین املاک دیواندره به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

مردم این شهر بیشتر دوست دارند در چه نوع خانه های زندگی کنند؟

با توجه به فرهنگ منطقه و بیشتر متقاضیان چه برای اجاره و چه برای ساخت یا خرید خانه تمایل به زندگی در خانه های با ورودی مجزا دارند و کمتر دنبال خانه های آپارتمانی هستند. یکی از دلایل این قضیه به شب نشینی ها بر می گردد و افراد مدعی هستند چون مهمان زیاد دارند نمی توانند در خانه های آپارتمانی راحت باشند. به همین دلیل اکثر خانه های که در این شهر ساخته می شود نهایتا سه طبقه و اکثرا با ورودی های مجزا هستند.

در دیواندره آپارتمان هم وجود دارد؟

به عنوان پروژه ای که سرمایه گذار یا شخصی ساخته شده باشد خیر چنین آپارتمان های وجود ندارد اما در قالب مسکن مهر و مسکن های حمایتی که توسط بهزیستی و کمیته امداد ساخته شده است حدود یک هزار واحد در سه نقطه شهر وجود دارد که متقاضیان کمی هم برای خرید یا اجاره دارد و بخشی از آنها هنوز خالی است و معمولا افرادی به این آپارتمان ها خواهند رفت که هزینه تهیه مسکن در نقطه دیگری از شهر را ندارند.

چه متراژهای بیشتر متقاضی دارد؟

این موارد بستگی به جمعیت خانواده و مهمان دار بودن متقاضی دارد در گذشته در محله های از شهر خانه های یک طبقه با حیاط های بزرگ ساخته شده است بعدها حیاط ها کوچک تر و به متراژ خانه ها افزوده شد اما در ساخت های فعلی بیشتر ساخت ها بالای 120 متر مربع است و اکثریت هم اگر زمین آنها متراژ مناسب را داشته باشد خانه های دو اتاق خواب می سازند. بعضی ها هم بیشترین متراژ را به ساخت هال می دهند.

در حال حاضر وضعیت خرید و فروش املاک مسکونی چطور است؟

عرضه مسکن برای فروش زیاد است اما میزان تقاضا به آن نسبت وجود ندارد و همین مسئله موجب ایجاد یک شرایط نامتوازن و در نتیجه رکود در بازار مسکن می‌شود. گرانی بیشتر یک نوع جو روانی و شایعه‌سازی‌هایی است که در بازار وجود دارد، و گرنه حقیقت به آن شکل نیست و مردم باید به دفاتر مشاوره املاک مراجعه کنند تا از آنجا در جریان قیمت‌های واقعی مسکن قرار بگیرند. به دلیل نبود تقاضا در حال حاضر قیمت ها مناسب است.

وضعیت اجاره بها منازل مسکونی به چه شکلی است؟

اجاره بها در دیواندره بستگی به موقعیت قرار گیری ملک و نحوه ساخت آن بر می گردد و معمولا اجاره ای که برای آنها تعیین می شود بر گرفته از نرخ های است که همسایه های آنها از قبل تعیین کرده اند. صاحب املاک هر سال چند درصد کرایه ها را افزایش می دهند و به یک عرف تبدیل شده که در پایان هر قرارداد و نوشتن قرارداد جدید این اتفاق بیفتد.

کد خبر 60246

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha