دیدار نخست وزیر ترکیه با پادشاه عربستان در ریاض

سرویس ترکیه- بینالی یلدریم با ملک سلمان پادشاه عربستان دیدار کرد و دو طرف دربارۀ روابط دو جانبه و مسألۀ قدس با هم گفتگو کردند.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه که برای دیداری رسمی به عربستان سعودی سفر کرده است، با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در ریاض دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار روابط دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین دو طرف بر اهمیت تقویت روابط ترکیه با عربستان سعودی که به لحاظ تاریخی، دینی و انسانی یکی از کشورهای مهم منطقۀ خلیج فارس و خاورمیانه است، تأکید کردند.

یلدریم و ملک سلمان بر موقعیت تاریخی قدس و لزوم یک صدایی دنیای اسلام در حمایت از حقوق فلسطینیان تأکید کردند و همچنین رأی مثبت به پیش نویس قطعنامۀ مرتبط با قدس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را پیامی قدرتمندانه از سوی جامعۀ جهانی دربارۀ مسالۀ فلسطین عنوان کردند.

خاطر نشان می شود دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در اقدامی غیر منتظره قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و دستور داد سفارتخانۀ این کشور از تل آویو به قدس منتقل شد. این تصمیم با اعتراض شدید کشورهای مسلمان روبرو شد و به پیشنهاد مصر قطعنامه ای در این باره در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی گذاشته شد که با وتوی ایالات متحده به تصویب نرسید. پس از آن قطعنامه در مجمع عمومی فوق العادۀ سازمان ملل بار دیگر به رأی گذاشته شد و علی رغم تهدید ایالات متحده به قطع کمک های مالی خود به کشورهایی که به این قطعنامه رأی مثبت بدهند، با 128 رأی موافق به تصویب رسید. عربستان سعودی نیز که مهم ترین متحد ایالات متحده در منطقۀ خاور میانه است، به این قطعنامه رأی مثبت داد.

کد خبرنگار: 30103

کد خبر 50809

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha