نوری مالکی: برگزاری همه پرسی کردستان اعلان جنگ است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری عراق برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان را اعلان جنگ علیه وحدت بین مردم عراق خواند.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری «بغداد الیوم» نوری مالکی امروز (دوشنبه) در سخنانی در یک تجمع مردمی مخالف با همه‌پرسی اقلیم کردستان بابیان اینکه همه بر غیر قانونی بودن همه پرسی اقلیم کردستان به دلیل هدف قرار دادن یکپارچگی عراق تاکید می‌کنند، گفت: این همه پرسی پیامدهای خطرناکی بر سرنوشت عراق به طور عام و اقلیم کردستان به طور خاص خواهد داشت.

مالکی از دولت فدرال خواست تمامی تدابیر ضروری را به منع اینگونه اقدامات غیرقانونی از جمله متوقف کردن گفتگوها با برگزارکنندگان همه‌پرسی و تحریم همه جانبه اقلیم کردستان به کار گیرد.

معاون رئیس جمهوری عراق ضمن اشاره به اینکه برگزارکنندگان همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق، مسئول بحران ها، کشمکش‌ها و جنگ هایی هستند که در آینده رخ خواهد داد، افزود: ما از اینکه اوضاع عراق به این مرحله رسیده است، خوشحال نیستیم، ولی دولت اقلیم کردستان و رئیس آن را مسئول عواقب این همه پرسی می‌دانیم.

نوری مالکی با بیان اینکه مواضع اکثر کشورهای هم جوار عراق مواضعی جدی و واضح بوده و همه‌پرسی را اقدامی غیرقانونی دانسته‌اند، از این کشورها خواست از تعامل با دولت اقلیم کردستان بپرهیزند و روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود را با آن قطع کنند.

مالکی با انتقاد از مواضع رئیس اقلیم کردستان و تلاش‌های وی برای تجزیه عراق، نسبت به تبدیل اقلیم کردستان به منطقه‌ای برای نفوذ و توطئه‌های بین المللی علیه عراق و کشورهای منطقه هشدار داد.

وی از مردم عراق چه عرب و چه کُرد و چه دیگر اقلیت‌های این کشور خواست توطئه جدایی اقلیم کردستان ازعراق را که مورد حمایت اسرائیل است، خنثی کنند.

وی باتاکید بر اینکه عراق یکپارچه است و تجزیه آن به هر دلیلی امکان پذیر نیست، از دولت فدرال خواست از جان اهالی استان کرکوک و مناطق مورد مناقشه و اهالی عرب، ترکمان، مسیحی، شبکی،صابئی و ایزدی در برابر هرگونه تعرضی محافظت کند.

کد خبرنگار : 20103

کد خبر 45383

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha