۶۷۹۵ جان باخته و بیش از  ۱۴۵۰۰ مجروح؛ آخرین آمار قربانیان زلزله در سوریه

سرویس سوریه - بر اثر زلزله بزرگ بامداد دوشنبه ۶ فوریه در کردستان ترکیه، تاکنون ۶۷۹۵ تن در سوریه جان خود را از دست داده‌ و حداقل ۱۴۵۰۰ تن مجروح شده‌ اند.

به گزارش کردپرس، بر اثر زلزله بامداد دوشنبه ۶ فوریه با مرکزیت شهر مرعش در کردستان ترکیه، تاکنون ۶۷۹۵ تن در سوریه جان خود را از دست داده‌ و بیش از ۱۴۵۰۰ تن مجروح شده‌اند.

به نوشته دیدبان حقوق بشر سوریه (SOHR) تعداد افراد سوری جان‌باخته بر اثر زلزله در سوریه به ۶۷۹۵ نفر رسیده است. این افراد به شرح زیر تقسیم می شوند:

• ۲۲۴۸ تن در مناطق تحت کنترل دولت سوریه که پنج تن از آنها در آخرین پس‌لرزه شدید جان باختند.

• ۴۵۴۷ تن در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه در شمال‌غرب سوریه

از سوی دیگر، اجساد ۱۷۹۳ سوری که در ترکیه بر اثر زلزله ۶ فوریه کشته شدند، از ترکیه بازگردانده شده و در خاک سوریه دفن شدند.

بر این اساس تعداد سوری‌هایی که بر اثر زلزله در سوریه و ترکیه کشته و در خاک سوریه دفن شده‌اند به ۸۵۸۸ تن افزایش یافته است.

همچنین هزاران پناهجوی سوری از دمشق، لاذقیه، جبل‌الترکمان و حلب در ترکیه دفن شده‌اند، زیرا بستگان آنها نمی‌توانند اجساد آنها را به زادگاهشان منتقل کنند. علاوه بر این، بسیاری از قربانیان قبل از ثبت در آمار دفن شدند، در حالی که برخی دیگر در بیمارستان‌ها جان باختند. علاوه بر این، ۱۴۵۰۰ سوری بر اثر زلزله مجروح شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم است.

شایان ذکر است که بیش از ۱۲۳ مجتمع مسکونی، روستا، شهرک و شهر در سراسر سوریه، از جمله ۵۲ روستا و شهرک در مناطق تحت کنترل دولت سوریه در حومه جنوب حلب، حومه شرق ادلب و حومه شمال حماه، آسیب فراوانی از زلزله متحمل شدند.

بیش از صد هزار خانواده سوری به دلیل زلزله بی‌خانمان شده‌اند که نزدیک به ۲۷ هزار خانواده در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه در شمال غرب سوریه حضور دارند.

همچنین شایان ذکر است که بیش از ۱۳۷ مدرسه بر اثر زلزله آسیب جزئی دیده‌اند در حالی که ده‌ها مدرسه در استان‌های ادلب، حلب، لاذقیه و حماه به مراکز اسکان موقت برای زلزله‌زدگان تبدیل شده‌اند. فعالیت تمام این مدارس از ۶ فوریه متوقف شده است.

مدارسی که در اثر زلزله آسیب جزئی دیده‌اند، عبارتند از: ۲۷ مدرسه در مناطق شمال غرب سوریه و ۹۵ مدرسه دیگر در مناطق تحت کنترل دولت سوریه.

لازم به ذکر است بامداد دوشنبه ۶ فوریه زلزله‌ای ۷,۸ ریشتری با عمق ۲۴,۱ کیلومتر از سطح زمین، در شهر مرعش کردستان ترکیه رخ داد و مجموعه‌ای از پس لرزه‌ها پس از آن به ثبت رسید که بزرگترین آنها با قدرت ۷,۵ در مقیاس ریشتر بود.

کد خبر 43539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha