خطر گسترش بیماری های عفونی و افسردگی مناطق زلزله زده را تهدید می کند

سرویس ترکیه - پزشک ساکن آلمان که اینک در مناطق زلزله زده حضور دارد، اعلام کرد که خطر گسترش بیماری های عفونی، همچنین بیماری های روانی ناشی از زلزله مردم منطقه را تهدید می کند.

به گزارش کردپرس، دکتر جهان چلیک پزشک متخصص ساکن آلمان که برای شرکت در عملیات امداد و نجات در ختای ترکیه به سر می برد، نسبت به گسترش شیوع بیماری های عفونی در مناطق زلزله زده هشدار داد. او همچنین از احتمال یک افسردگی جمعی بزرگ در ماه های آینده خبر داد.

دکتر چلیک در گفتگو با تلویزیون دویچه وله گفت: «بیماری های عفونی به ویژه بیماری های تنفسی، و بیماری های عفونی گوارشی مربوط به معده و روده ها، به شدت در حال گسترش در منطقه هستند و با توجه به گرم تر شدن هوا، احتمال شیوع بیشتر آنها نیز می رود.»

او با اشاره به کمبود تجهیزات درمانی در منطقه گفت بیمارانی که بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و عروقی یا دیابت و ... دارند، به علت دسترسی نداشتن به دکتر نمی توانند داروهای خود را بگیرند و مصرف آنها را کنار گذاشته اند.

چلیک همچنین با اشاره به موضوع شرایط وخیم روانی پیش آمده برای زلزله زدگان گفت: «بسیاری از افراد هنوز در حالت شوک قرار دارند. مردم هنوز نتوانسته اند با واقعیت هایی مانند از دست دادن یکباره عزیزانشان کنار بیایند. ما می دانیم که این مشکل در ماه های آینده به معضلی بزرگ تبدیل خواهد شد و نوعی افسردگی جمعی جامعه را فرا خواهد گرفت.»

او افزود: «نوعی نا امیدی بزرگ فضا را در بر گرفته است و آدم ها نمی دانند که چگونه باید پس از ویرانی شهرهایشان از پس زندگی در این خرابه ها برآیند. فکر کنید که شما 18 نفر از اعضای خانواده خود را از دست داده اید. چگونه می توانید در این ویرانه ها دوباره به زندگی ادامه دهید. حتی ما هم نمی توانیم چیزی بگوییم.»

او همچنین بزرگترین مشکل در مناطق زلزله زده را عدم هماهنگی بین نهادها و گروه های مختلف دانست.

کد خبر 43448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha