هلال احمر ترکیه تجهیزات خود را به چند برابر قیمت به نهادهای مدنی فروخت

سرویس ترکیه - سازمان هلال احمر ترکیه با وجود داشتن امکانات به جای کمک به زلزله زدگان تحهیزات خود را به سازمان های مدنی حامی زلزله زدگان فروخت.

به گزارش کردپرس، در پی انتشار اخباری مبنی بر فروخته شدن چادرها از سوی هلال احمر ترکیه (کیزیلای) به سازمان «وحدت گنجینه فرهنگی آناتولی (AHBAP)» که یک نهاد مدنی و غیر دولتی برای حمایت از مردم در شرایط دشوار است، هالوک لوند هنرمند، فعال اجتماعی و رئیس این سازمان، ضمن تأیید این خبر اعلام کرد که کیزیلای علاوه بر چادرها، مواد غذایی مورد نیاز زلزله زدکان را نیز به سازمان های مدنی فروخته است.

روزنامه جمهوریت فاش کرد کیزیلای که وظیفه اش کمک به مردم در شرایط بحرانی است، پس از وقوع زلزله با وجود داشتن چادر و تجهیزات از تحویل آنها به مردم زلزله زده خودداری کرده و این چادرها را پس از سه روز به چند برابر قیمت به سازمان AHBAP فروخته است.

این موضوع زمانی توجه رسانه ها را به خود جلب کرد که AHBAP با انتشار اطلاعیه ای در فضای مجازی اعلام کرد که در نشست مشترک با مسئولین کیزیلای آنها از در دست داشتن 2 هزار و 50 چادر خبر داده اند و AHBAP نیز بلافاصله قرارداد خرید همه این چادرها را امضا کرده است.

این اطلاعیه واکنش های بسیاری را در بر داشت و رسانه ها از این که کیزیلای تجهیزاتی را که باید به رایگان در اختیار مردم قرار می داده، به سازمان های مدنی فروخته است، انتقاد کردند.

پس از این واکنش ها، لوند با شرکت در برنامه ساعت زنگ دار تلویزیون فاکس ترکی، اعلام کرد که از مجموع 15 هزار و 250 چادر خریداری شده توسط این نهاد مدنی، 2 هزار و 50 عدد آن متعلق به کیزیلای است. لوند گفت که به زودی فاکتور خرید چادرها از 28 سازمان مختلف را منتشر خواهد کرد.

او در پاسخ به این که چرا با این بهای سنگین چیزی را که متعلق به خود مردم بوده است، خریداری کرده است، گفت: «مردم در مناطق زلزله زده در سرما مانده بودند و خطر مرگ آنها را تهدید می کرد. ما نمی توانستیم همینطور نظاره گر باشیم و باید چادر می خریدیم. به همین دلیل فکر کردم اگر 2 هزار و 50 چادر را به قیمت 20 هزار لیر بخرم هم باید این کار را بکنم. برای من مهم نبود چه سازمانی آنها را به من می فروشد، مردم داشتند می مردند و مهم این بود.»

او گفت کیزیلای تجهیزات خود را به سازمان های مختلف دیگری از جمله سازمان مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه (آفاد) هم فروخته است و آفاد این را اعلام نمی کند.

لوند در ادامه اعلام کرد که سازمان متبوعش نه تنها چادر، بلکه کنسروهای ارسالی به مناطق زلزله زده را نیز با پرداخت هزینه از کیزیلای خریداری کرده است.

بسیاری از رسانه ها از جمله جمهوریت، از این خبر به عنوان «رسوایی بزرگ» کیزیلای نام برده اند. زیرا کیزیلای با وچود در اختیار داشتن چادر تا سه روز به مناطق زلزله زده کمک نکرده است و صبر کرده تا چادرها را بفروشد.

لازم به ذکر است که AHBAP سازمانی وحدت بخش و یاری رسان است که در همان ساعت های اولیه پس از زلزله اولین سازمان دهی را برای کمک به مناطق آسیب دیده انجام داد. این انجمن توسط هالوک لوند هنرمند اهل ترکیه در سال 2017 پایه گذاری شد و بیشتر اعضای آن نیز هنرمندان هستند.

کد خبر 43309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha