حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی مانند یک جبهه واحد در بغداد عمل نمی‌کنند

سرویس جهان- دکتر دیوید رومانو یکی از دلایل اصلی تضعیف جبهه کرد در بغداد را عدم ادامه اتحاد گذشته میان دو حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی دانست.

به گزارش کردپرس، بر اساس یکی از تازه‌ترین نظرسنجی های مناقشه برانگیز در اقلیم کردستان عراق، ساکنان این منطقه عملکرد حکومت اقلیم کردستان عراق را زیر سوال برده و به تعامل مستقیم دولت مرکزی عراق با کردها و کنار گذاشتن ساختار اقلیم کردستان تمایل نشان داده اند.

دکتر دیوید رومانو، کارشناس مسائل کردها و استاد دانشگاه میزوری آمریکا ضمن تایید این موضوع علت آن را تضعیف اتحاد کردها و مشغول شدن دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان بر اختلافات داخلی دانست.

دکتر رومانو در مصاحبه با خبرگزاری کردپرس، همچنین با اشاره به احکام یک سال گذشته دادگاه فدرال عراق علیه فعالیتهای نفتی اقلیم کردستان و مخالفت آن با ارسال پول از سوی دولت مرکزی برای دولت اقلیم کردستان گفت: به نظر من، مهم ترین مشکل در ارتباط با احکام دادگاه فدرال عراق این است که این دادگاه بر اساس شرایط و اساس قانون اساسی عراق مصوبه سال 2005 تشکیل نشده است. در نتیجه، در خصوص تشکیل این دادگاه استانها و مناطق عراق( مانند اقلیم کردستان) حرفی برای گفتن نداشتند.

استاد دانشگاه میزوری افزود: این طور برداشت می شود که قضات این دادگاه- که عقیده ای به فدرالیسم و یا تمرکززدایی از قدرت ندارند- در زمان صدارت نوری مالکی منصوب شدند. این مسئله یادآور ذهنیت ناسیونالیست های عرب است که به تمرکزگرایی باور دارند.

دکتر روماتو هشدار داد تحت چنین شرایطی، کردها در عراق با چالش های زیادی روبه رو می شوند.

او با اشاره به اینکه عدم اتحاد کردها مهمترین دلیل ناتوانی برای مقابله با این چالش‌ها است، تاکید کرد ادامه اختلافات میان دو حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی عامل عدم اتحاد کردها در بغداد است.

دکتر رومانو هشداد داد با توجه به این که دو حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی مانند گذشته، دیگر به عنوان یک جبهه واحد در بغداد عمل نمی کنند، گفت: به نظر نمی رسد که کردها برای برخورد با چنین چالش هایی آماده باشند.

کد خبر 43108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha