دولت ترکیه می خواهد زلزله را به فرصتی برای کوچاندن کردهای علوی تبدیل کند

سرویس ترکیه - محمود طغرل نماینده HDP با اشاره به تلاش دولت برای تغییر ساختار جمعیتی مناطق کُرد-علوی مرعش، نسبت به موج جدید مهاجرت کُردها از سرزمین هایشان هشدار داد.

به گزارش کردپرس، محمود طغرل، نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از دیلوک (غازی آنتپ) با ابراز نگرانی از ساخت یک شهرک کانکسی در مناطقی از مرعش که مردم طرفدار حزب عدالت و توسعه (AKP) و حزب حرکت ملی (MHP) در آن ساکن هستند، نسبت به تلاش دولت برای تغییر دموگرافی منطقه و کوچاندن کُردهای علوی ساکن بازارجیک مرعش هشدار داد.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، شهروندان مناطق زلزله زده در تلاش برای زنده ماندن مجبور به زندگی در داخل ماشین ها یا چادرهای سازمان مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه (آفاد) شده اند. شهروندانی که نمی توانند در چادرهای آفاد بمانند در جاهایی نزدیک به خانه های ویران شده خود در چادرهایی که خود برپا کرده اند یا در سرپناه ها یا خانه های حلبی که درست کرده اند، زندگی می کنند.

شهروندانی که نمی دانند تا به کی باید در چادرها یا سرپناه های حلبی زندگی کنند، خواستار زندگی در کانکس هستند با این حال اخباری از ساخت شهرک کانکسی در منطقه موسوم به یوخاری بازارجیک (بازارجیک علیا) به گوش می رسد. منطقه ای که اعضا و طرفداران AKP و MHP در آن زندگی می کنند. این موضوع موجب نگرانی شدید کُردهای علوی ساکن در بازارجیک شده است، زیرا آنها را به یاد قتل عام علوی ها در سال های پیش توسط ملی گرایان افراطی می اندازد. آنها نسبت به احتمال شکل گیری موج جدید مهاجرت از مرعش هشدار می دهند.

در همین زمینه محمود طغرل نماینده HDP، که از اولین ساعت های پس از زلزله در منطقه حضور دارد در گفتگو با مزوپوتامیا، از احتمال تغییر ساختار دموگرافیک منطقه توسط دولت خبر داد و گفت: «این احتمال وجود دارد که دولت از زلزله به عنوان فرصتی برای تغییر ساختار جمعیتی در محله های کرد و علوی نشین استفاده کند. دولت ترکیه سال ها است که در تلاش برای تغییر بافت دموگرافیک مناطق کرد و علوی است. برای مثال اگرچه زمین های مناطق کرد و علوی مرعش بهترین کیفیت را برای کشاورزی دارند اما دولت سال ها است که با ایجاد کارخانه های بزرگ سیمان سازی و انتقال زباله های مرعش به این منطقه سعی در کوچاندن مردم از این مناطق دارد. مردم وحشت زده هستند.»

نماینده HDP به مردم کُرد و علوی توصیه کرد که «در همان مناطقی که ساکن آن هستند بمانند.»

طغرل با اشاره به اخباری که از تصمیم ساخت شهرک کانکسی در یوخاری بازارجیک خبر می دهند، این موضوع را باعث ایجاد موج جدید مهاجرت کرد-علوی ها از منطقه دانست و گفت: «مردم ساکن منطقه کُرد و علوی آشاغی بازارجیک (بازارجیک سفلی) نمی خواهند به یوخاری بازارجیک بروند.»

او گفت: «شهرک های کانکسی باید در جاهایی ایجاد شوند که مردم به آن نیاز دارند. در حالی که دولت می خواهد از این زلزله به عنوان فرصتی برای تغییر ساختار جمعیتی منطقه استفاده کند. ما نمی خواهیم این زلزله به ابزاری برای کوچاندن مردم کرد-علوی این سرزمین ها تبدیل شود. زیرا همین حالا هم شمار بسیار کمی از آنها در منطقه باقی مانده اند.»

کد خبر 42966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha