برگزاری کارزار «ترکیه یکدل» با شرکت سلبریتی های حکومتی ترکیه 

سرویس ترکیه - کارزار تلویزیونی «ترکیه یکدل» برای کمک به زلزله زدگان ترکیه به طور همزمان از 213 کانال تلویزیونی و 562 کانال رادیویی پخش شد. 

به گزارش کردپرس، شب گذشته کارزار جمع آوری پول برای زلزله زدگان به نام کارزار «ترکیه یکدل» با شرکت شماری از سلبریتی ها و شخصیت های مشهور طرفدار حکومت ترکیه، انجام شد که به صورت زنده از 213 شبکه تلویزیونی داخلی و خارجی و 562 شبکه رادیویی، پوشش داده شد.

مجریان این کارزار نهاد خطیب اوغلو رئیس دانشگده الهیات و از وعاظ طرفدار دولت AKP، و شخصیت های تلویزیونی ای شامل پلین چیفت، دنیز بایرام اوغلو، نازلی چلیک، آجون ایلیجانی، دیدم ارسلان ییلماز، چاغلا شکیل و تومر دوغرو بودند.

کارزار مشترک انجام شده توانست مبلغ 115.1 میلیارد لیر از سلبریتی ها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی ترکیه دریافت کند و این مبالغ را به سازمان مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه (آفاد) و هلال احمر ترکیه (کیزیلای) واگذار کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در تماسی که با این برنامه داشت اعلام کرد که هر قروش که از داخل و خارج به حساب‌های آفاد واریز می‌شود، هزینه زلزله‌زدگان خواهد شد.

هنرمندان، بازیگران و سلبریتی های طرفدار دولت با شرکت در این برنامه مبالغی از دارایی خود را به این کارزار اختصاص دادند. اما دست اندر کاران این برنامه با تماس با سلبریتی هایی که از روز اول زلزله در حال کمک به زلزله زدگان در قالب تیم های سازمان «وحدت گنجینه فرهنگی آناتولی (AHBAP)» بودند، آنها را نیز در معذوریت اخلاقی گذاشته و مبالغی را دریافت کردند.

از قسمت های عجیب این کارزار بخشش پول به زلزله زدگان از سوی بانک مرکزی ترکیه بود. یعنی جایی که متعلق به مردم است. بانک مرکزی ترکیه 30 میلیارد لیر به این کارزار کمک اهدا کرد.

هلدینگ چنگیز، یکی از 5 هلدینگ بزرگی که از شرکای تجاری ائتلاف حاکم هستند و به «مافیای پنجگانه» مشهورند، 3 میلیارد لیر به این کارزار پول اهدا کرد.

نهاد خطیب اوغلو استاد الهیات دانشگاه غازی آنتپ که از وعاظ طرفدار AKP است، و شب گذشته نیز یکی از مجریان این برنامه بود، 200 هزار لیر به کارزار پول اهدا کرد. جالب این که خطیب اوغلو خود در خانه ای کاخ مانند در گران ترین قسمت آنتپ زندگی می کند که در زلزله اخیر هم هیچ آسیبی متوجه خانه های این منطقه نشده است.

برخی سلبریتی ها و هنرمندان مشهور خارجی مانند هیو جک من، مدونا، دیوید بکهام، پرنس ویلیام و همسرش کیت، جیسون موموآ، آندیا بوچلی، ناتالی پورتمن، شکیرا، درو بریمور، راسل کرو، الیجا وود و جیمی فالن نیز به این کارزار پول اهدا کردند.

از حواشی این کارزار انتقادهای مردمی به اهدای پول از سوی بانک مرکزی و برخی سازمان های دولتی به کارزار بود.

کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) نیز در تماس با این برنامه خواستار اهدای پول از سوی 5 هلدینگ مشهور به «مافیای پنجگانه» شد.

به نظر می رسد حکومت ترکیه این کارزار را برای رقابت با کازار محبوب AHBAP به راه انداخت که از اولین سازمان های کمک به زلزله زدگان بود و از همان ساعت های ابتدایی در منطقه زلزله زده حضور پیدا کرده بود. رئیس این سازمان هالوک لوند از خوانندگان مردمی ترکیه و از منتقدان شدید دولت است.

کد خبر 42853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha