شهرک صنفی کاوه مهاباد بعد از 17 سال انتظار افتتاح شد

سرویس آذربایجان غربی- دیروز رویای چندین ساله شهرک صنفی کاوه مهاباد جهت انتقال مشاغل آلاینده از سطح شهر به این شهرل، با حضور استاندار آذربایجان غربی محقق شد و فاز اول این شهرک پس از 17 سال انتظار افتتاح شد.

به گزارش کردپرس، 17 سال پیش، طرح انتقال مشاغل آلاینده به شهرک صنفی کاوه مهاباد مطرح شد اما هر بار با مشکلات پیچیده ایی رو به رو و انتقال مشاغل آلاینده به این شهرک، به زمانی دیگر موکول شد.

در سایه تکمیل نبودن زیرساخت های شهرک صنفی کاوه مهاباد در یک دهه اخیر و عدم تمایل صاحبان مشاغل آلاینده جهت انتقال به شهرک، عملیات جابه جایی این مشاغل با پلمب کردن بازار اغلب آن ها در سال گذشته انجام گرفته بود.

مرداد ماه سال گذشته بود که معاون فرماندار مهاباد تعیین ضرب الاجل برای انتقال مشاغل مزاحم و رفع مشکلات این شهرک را ضروری دانست و گفته بود: تا قبل از مهرماه سال 98 شهرک صنفی مهاباد با تلاش همه جانبه مسوولان شهرستان، ادارات و سازمانهای مرتبط با آن باید به بهره برداری برسد.

اما با ورود به سال 99، این ضرب الاجل عملی نشد و پس از سال ها علاوه بر مشکلات حقوقی، عدم تکمیل زیرساخت های شهرک باعث شد که صاحبان مشاغل تمایلی برای جابه جایی به آن جا نداشته باشند.

در نهایت آغاز مرحله انتقال اصناف آلاینده، بهار سال گذشته اجرا شد و در مرحله اول این طرح، مقرر شد ۵۰ واحد در سطح شهر از جمله نمایشگاه اتومبیل، فلزکاران و مصالح ساختمانی شناسایی و در نهایت ۲۶ واحد به شهرک صنفی کاوه منتقل شده‌اند و در همین راستا نیز "بازار روز" این شهرستان غیرفعال و تعطیل شد.

سپس رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد؛ تمامی واحدهای صنفی آلاینده مهاباد که در شهرک صنفی کاوه دارای زمین و مغازه هستند از اول خرداد به مدت یک ماه فرصت دارند نسبت به تکمیل و جابه‌جایی واحد صنفی خود به آنجا اقدام کنند.

از بهار سال گذشته تا بهار امسال، 40 واحد آلاینده به شهرک منتقل شده بودند و پس از ضرب الاجل صمت مهاباد این میزان در تیر 99، به انتقال50 واحد آلاینده به شهرک رسید در حالی است که مهاباد دارای بیش از یک هزار واحد آلاینده و مزاحم است.

چهار اتحادیه صنوف آلاینده را شامل می شوند که از آن جمله می توان به اتحادیه مکانیک ها و ابزار فروشان، نجاران و فلزکاران، مصالح فروشان و نمایشگاه های اتومبیل را نام برد.

هدف این بود که در مرحله اول آن واحدهایی که در شهرک صنفی کاوه زمین خود را تحویل گرفته اند به این شهرک انتقال پیدا کنند و این شهرک فعال شود و پس از آن راه اندازی فاز دوم در دستور کار قرار بگیرد. فاز یک شهرک صنفی کاوه دارای 407 واحد زمین است که سهم هیات امنای شهرک، 151 واحد است که هر چهار اتحادیه صنوف آلاینده را در خود جای می دهد.

دیروز رویای چندین ساله شهرک صنفی کاوه مهاباد با حضور استاندار آذربایجان غربی محقق شد و فاز اول این شهرک پس از 17 سال انتظار افتتاح شد.

رییس صمت مهاباد در حاشیه افتتاح این شهرک گفت: فاز اول مغازه‌های شهرک صنفی کاوه در قالب ۱۱ هکتار و ۲۹۹ واحد برای مالکان صنوف آلاینده به بهره‌برداری رسید

محمد جهین بیان کرد: با افتتاح فاز اول این شهرک مشاغلی از جمله نمایشگاه‌های خودرو، مکانیکی‌ها، مصالح ساختمانی و فلزکاران باید به این شهرک منتقل و جابه جا شوند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد گفت: افتتاح فاز نخست شهرک صنفی کاوه با اعتبار بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال انجام گرفته است و در قالب این طرح ۲۴ هزار متر مربع آسفالت و ۳۰ هزار مترمربع جدول گذاری و زیرسازی انجام شده و دارای همه خدمات رفاهی از جمله آب، گاز، برق و تلفن ثابت است.

گفته می شود؛ طراحی فاز یک شهرک متعلق به ۱۵ سال قبل است، اما قرار است فاز دوم مختصات و عملکردی جداگانه داشته باشد و به صورت تخصصی دایر شود به گونه ایی که هر اتحادیه بخشی از شهرک را به خود اختصاص می دهد. مانند شهرک نمایشگاه های اتومبیل.

به گزارش کردپرس، موضوع انتقال اصناف آلاینده به خارج از محدوده شهرها در جهت حفظ سلامت و بهداشت محیط به برنامه ریزی جامع و کامل نیاز دارد و اولویت انتقال هم باید با آن دسته از مشاغلی باشد که از شدت آلایندگی بیشتری برخواردارند.

در مهاباد اما این موضوع با تعلل بیش از یک دهه همراه بوده و مشاغلی که در طی دوران گسترش و توسعه شهری، خواسته یا ناخواسته در محدوده شهر واقع شده اند اکنون با افتتاح فاز یک این شهرک بعد از 17 سال باید به آنجا انتقال داده شوند.

کد خبر 4265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha