٢ دهه انتظار برای انتقال صنوف آلاینده به شهرک صنفی مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- ٢٠ سال کامل از طرح انتقال مشاغل آلاینده به شهرک صنفی کاوه مهاباد می گذرد و هنوز هم روند انتقال مشاغل آلاینده به این شهرک، تکمیل نشده است! املاک و نمایشگاه های خودرو که قرار بود در فاز اول به شهرک منتقل شوند هنوز بسیاری از خیابان های شهر را گرو گرفته و به معضلی جدی برای عبور و مرور و ترافیک شهری تبدیل شده اند.

به گزارش کردپرس، سال هاست در کنار مشکلات حقوقی، تکمیل نبودن زیرساخت های شهرک صنفی کاوه مهاباد باعث عدم تمایل صاحبان مشاغل آلاینده جهت انتقال به شهرک بوده است.

ضرب الاجل هایی متمادی طی سال های اخیر برای صاحبان این مشاغل از سوی مسئولان شهرستان تعیین شده و اما آنها همچنان تمایلی برای جابه جایی به آنجا نداشتند و روند انتقال اصناف آلاینده به شهرک بسیار کند پیش می رود، در حالی است که مهاباد دارای بیش از یک هزار واحد آلاینده و مزاحم است.

فاز اول شهرک صنفی کاوه مهاباد بهمن ماه سال ٩٩ با حضور استاندار آذربایجان غربی پس از 17 سال انتظار در قالب ۱۱ هکتار و ۲۹۹ واحد برای مالکان صنوف آلاینده به بهره‌برداری رسید وهدف این بود که در مرحله اول آن واحدهایی که در شهرک صنفی کاوه زمین خود را تحویل گرفته اند به این شهرک انتقال پیدا کنند و این شهرک فعال شود و پس از آن راه اندازی فاز دوم در دستور کار قرار بگیرد.

در افتتاح فاز اول این شهرک بایستی مشاغلی از جمله نمایشگاه‌های خودرو، مکانیکی‌ها، مصالح ساختمانی و فلزکاران باید به این شهرک منتقل و جابه جا می شدند، اما وضعیت فعالیت اصناف در شهرک چندان تعریفی نداشت، عده ایی که مجوز دریافت کرده بودند واحدهایشان همچنان خالی بود و باز هم در سطح شهر به فعالیت خود مشغول شده بودند.

هنوز هم بسیاری از خیابان های شهر در گرو اصناف آلاینده است و مسئولان بعد از دو دهه هنوز نتوانسته اند زیرساخت لازم را برای انتقال اصناف به خارج از شهر فراهم کنند.

نمایشگاه های خودرو که قرار بود در اولین فاز راهی شهرک شوند، متاسفانه همچنان در بسیاری از خیابان های اصلی شهر مشکلات زیادی را برای رهگذران و خودروها به ویژه در حوزه ترافیک بوجود آورده اند که این امر موجب اعتراض و گلایه فراوان شهروندان شده است با این حال آنها حاضر به انتقال واحد خود به شهرک صنفی نیستند. 

اخیرا فرماندار ویژه مهاباد، در جلسه ساماندهی و فعال سازی شهرک صنفی کاوه اظهار کرد: از مجموع 80 مغازه شهرک صنفی کاوه که مقرر شده توسط شهرداری آماده شود در فاز نخست آن 40 مغازه آماده واگذاری است.

حسن عباسی ادامه داد: چهار رسته مزاحم به ویژه املاک خودرو در خیابان های سرداران، محمد قاضی و پیام نور تردد را برای شهروندان سخت و باعث تشدید ترافیک در سطح شهرستان شدند، که به تدریج نسبت به انتقال آنها اقدام خواهد شد.

فرماندار ویژه مهاباد با بیان اینکه با افراد متخلف در این ارتباط برخورد قانونی خواهد شد، گفت: در بحث توسعه شهرک صنفی کاوه و واگذاری زمین هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و دستگاه های اجرایی در این ارتباط موظف به همکاری با شهرداری هستند.

عباسی بیان کرد: انتقال مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک نیز به شهرک صنفی کاوه در مرحله نهایی قرار دارد و در کنار آن استقرار یک شعب بانکی و نیرو انتظامی نیز انجام خواهد شد.

شهردار مهاباد هم اظهار کرد: اعتبار و ردیف بودجه مشخص برای ساماندهی شهرک صنفی مهاباد در بودجه سال جاری پیش بینی شده و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

گفتنی است؛ این شهرک صنفی در سال ۱۳۸۲ در ۲۴ هکتار با هدف انتقال مشاغل مزاحم شهر مهاباد راه اندازی شد که از این میزان هم اکنون ۱۰ هکتار آن عملیاتی و برای استقرار مشاغل مختلف آماده شده و شماری از مشاغل نیز به این مکان انتقال یافته اند.

در این شهرک هم اکنون برای ۲۰۰ واحد مکان یابی شده است ولی متاسفانه نه از سوی مسئولان و نه از سوی برخی از مشاغل آلاینده تمایل و عزم راسخی برای انتقال به این شهرک وجود ندارد از اینرو  انتقال این اصناف بسیار کند در حال انجام است و جلسات و مصوبات شکل گرفته هم تا کنون به مرحله اجرایی نرسیده اند./.

کد خبر 2755495

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha