ائتلاف اپوزیسیون باید برنامه جدی تری برای حل مسئله کُرد ارائه دهد

سرویس ترکیه - رئیس فراکسیون HDP در واکنش به متن توافق نامه منتشر شده از سوی احزاب اپوزیسیون ششگانه، آن را نا کافی دانست.

به گزارش کردپرس، مرال دانیش بشتاش رئیس مشترک فراکسیون حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) برنامه های ارائه شده در توافق نامه منتشر شده از سوی احزاب اپوزیسیون ششگانه را در زمینه حل مسئله کُرد نا کافی دانست و خواستار ارائه برنامه های جدی تر از سوی این ائتلاف شد.

بشتاش در واکنش به برنامه های ارائه شده از سوی ائتلاف ششگانه اپوزیسیون ترکیه (ائتلاف ملت) آن را نوعی «پروژه بازسازی» توصیف کرد و گفت: «ائتلاف اپوزیسیون در ارائه برنامه هایش برای آینده وعده های زیادی می دهد که این کار یا آن کار را می کنیم. اپوزیسیون به جای این که یک راه حل ساختاری درست برای از میان برداشتن بی عدالتی و بی قانونی پیش روی ما بگذارد، مدام سعی در درست کردن خراب کاری های AKP دارد. اما باید این را در نظر گرفت که پیش از AKP نیز همه چیز در این کشور گل و بلبل نبود.»

بشتاش با نگاهی انتقاد آمیز به متن «توافق نامه» منتشر شده از سوی شش حزب اپوزیسیون گفت: «من نکات زیادی را درباره این متن یادداشت کرده ام که باید درباره آنها حرف زد. برای مثال آنها بندی را به موضوع مخالفت با برکناری شهرداران منتخب مردم اختصاص داده اند. خیلی خوب است اما چیزی درباره عدالت وجود ندارد. آنها خواستار مجوز مجلس برای دادگاه های انحلال احزاب شده اند. اما آیا مجلس همیشه عادلانه موضع می گیرد؟ همین الان دو تن از نمایندگان منتظر اعلام تصمیم مجلس درباره لغو مصونیت قضائی خود هستند. پیشتر نمایندگانی مانند سمرا گُزل، لیلا گوون و موسی فریس اوغولاری با رأی همین مجلس مصونیت قضائیشان لغو شده است.»

رئیس فراکسیون HDP، متن توافق نامه اپوزیسیون درباره مسائل مربوط به کردها را ناکافی دانست و گفت: «اصلا چرا باید یک حزب منحل شود؟ در حالی که اگر فردی جرمی مرتکب شده باشد مجازات خود را دریافت می کند. انحلال حزب چیزی شبیه حکم اعدام است؛ اعدام یک شخص حقوقی؛ و ما نیز با مجازات اعدام مخالف هستیم.»

بشتاش از احزاب اپوزیسیون خواست تا بر روی مسائل اساسی از جمله مسئله کُرد کار جدی تری انجام دهند و گفت: «به نظر من راه حل های ساختاری ارائه شده در این توافق نامه بسیار کم است. و آنها باید اهتمام جدی تری بر روی حل مسئله کُرد داشته باشند.»

خلاصه ای از مهمترین بندهای توافق نامه منتشر شده از سوی HDP را می توانید در اینجا بخوانید.

کد خبر 42266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha