گزارش خبرگزاری «المعلومه» درخصوص اختلافات کردها در اقلیم   و افزایش شکاف  پارتی و یکیتی

سرویس عراق و اقلیم کردستان – خبرگزاری «المعلومه» در گزارشی درخصوص  اختلافات کردها در اقلیم کردستان  بر سر بسیاری از مسائل حیاتی اقلیم از جمله مسائل مالی و اقتصادی و انتخابات پارلمانی ،نوشت : این اختلافات  شکاف بین دو حزب اصلی کردستانی یعنی یکتی و پارتی  را افزایش داده است.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری «المعلومه» درگزارش خود بابیان اینکه قطع روابط و کشمکش واظهارات متقابل بین دو متحد سنتی به رغم دخالت های داخلی وخارجی ،به حد شکستن استخوان رسیده و همچنان پا برجاست ، افزود:ناظران و سیاستمداران تاکید می کنند که حزب دمکرات کردستان بدون دخالت متحد سنتی خود یعنی اتحادیه میهنی و از راه‌ها و روش‌های مختلف نتوانسته است در برابر مواضع مستحکم اتحادیه میهنی برهمه امکانات و توانایی های اقلیم کردستان چیره شود ، لذا حزب دمکرات دوباره تسلیم نشستن بر سر میز مذاکره شده و این بار علاقه مندی خود را برای انجام گفتگو های جدی با رقیب خود با اراده ای واقعی ، بویژه پس از رای دادگاه فدرال در خصوص شکایت مربوط به غیر قانونی بودن تمدید دوره دولت و پارلمان کردستان ابراز داشته است.

علاوه بر این، اتحادیه میهنی کردستان ، تأکید کرده است که به رغم تحریم نشست های دولت اقلیم کردستان ، درب های خود را به روی همه احزاب در اقلیم ، از جمله حزب دمکرات، برای تفاهم و گفتگو ، گشوده است.

شریف سلیمان، نماینده حزب دمکرات کردستان در مجلس عراق در گفتگو با خبرگزاری «المعلومه» تاکید کرد که درهای حزبش در برابر اتحادیه میهنی برای حل بحران و اختلافات به دور از تشدیدتنش و تحقق اهداف سیاسی و شخصی باز هستند ، زیرا مشکل هردوحزب یکی است و دوحزب اشتراکات زیادی دارند، لذا آنها بر سر برنامه ای کامل و همه جانبه در اقلیم کردستان به توافق خواهند رسید.

در همین حال ، غیاث سورچی ، یکی از اعضای اتحادیه میهنی کردستان، به «المعلومه » گفت: بریت مک گورک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید، از رهبران کُرد خواسته است تا به کشمکش خود درخصوص انتخابات در اقلیم کردستان پایان دهند.

سورچی افزود: مک گورک موفق به همگرایی در دیدگاه های کردها شده و رهبران حزب دمکرات کردستان متقاعد شدند تا انتخابات پارلمانی در اقلیم کردستان را در چهار حوزه انتخابیه برای هر استان، برگزار کنند.

وی تاکید کرد که درهای اتحادیه میهنی به روی همه احزاب کردستانی ، بویژه حزب دمکرات کردستان به منظور حل و فصل اختلافات به عنوان یک شریک استراتژیک بازهستند.

سورچی با بیان اینکه اتحادیه میهنی کردستان به اینکه دو حزب به راه حل های مشترکی برای مشکلات خود دست یابند ، خوشبین است ، زیرا دو حزب دارای اراده ای واقعی و جدی برای حل این مشکلات هستند ، افزود: نزدیکی بین دوحزب درپی فشارهای کردهاو فشارهای داخلی و خارجی و تلاشهای نیروهای سیاسی و فشارهای بریت مک گورک ، هماهنگ کننده آمریکایی امور خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین اعتقاد حزب دمکرات مبنی بر اینکه هیچ راه حلی بدون نشستن دو حزب بر سر میز مذاکره وجود ندارد ، صورت گرفته است .

از سوی دیگر وفا محمد، یکی از اعضای حزب دمکرات کردستان نیز در گفتگو با خبرگزاری «المعلومه» تاکید کرد که هدف از برگزاری نشست اخیر بین رهبران حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی برگزار شد، بهبود فضای سیاسی بین دو حزب و آماده شدن آنها برای انجام گفتگوهای مستمربود ، اما این نشست هیچگونه خروجی ملموسی درپی نداشت و یکیتی وپارتی تنها آمادگی خود را برای توقف حملات رسانه ای بین دو حزب، برگزار ی انتخابات پارلمانی پیش رو اعلام کردند و انتظار می رود نشست جدیدی بین دو حزب با هدف حل اختلافات اساسی بین آنها برگزار شود.

کد خبر 42235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha