نامزدی اردوغان در انتخابات غیر قانونی نیست

سرویس ترکیه - رئیس مجلس ترکیه اعلام کرد که نامزدی اردوغان برای انتخابات ریاست جمهوری غیر قانونی نیست و بر اساس نظام جدید ریاستی ترکیه این دومین دوره ریاست جمهوری او خواهد بود نه سومین دوره.

به گزارش کردپرس، مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ترکیه در سخنانی در واکنش به کسانی که نامزدی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را غیر قانونی دانستند، اعلام کرد که این دومین باری است که اردوغان برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی می کند و این کار منع قانونی ندارد.

بنا بر گزارش آناتولی ترکی، شنتوپ رئیس مجلس ترکیه و یکی از اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه (AKP) گفت: «دوره ای که در آن قرار داریم اولین دوره ریاست جمهوری اردوغان است. نامزدی او برای دومین بار قانونی خواهد بود و نیازی به تصمیم گیری مجلس در این زمینه نیست.»

لازم به ذکر است که بر اساس قانون اساسی ترکیه هر فرد تنها می تواند دو دوره رئیس جمهور شود. اردوغان در دوره های گذشته یک بار بر اساس نظام پارلمانی رئیس جمهور شد و یک بار دیگر نیز در سال 2018 بر اساس نظام جدید ریاستی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. اگرچه رهبران اپوزیسیون مانند کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) تا کنون چند بار از غیر قانونی بودن نامزدی اردوغان برای بار سوم سخن گفته اند اما دو حزب حاکم یعنی AKP و حزب حرکت ملی (MHP) اعتقاد دارند که بر اساس نظام جدید ریاستی این دومین بار است که اردوغان نامزد ریاست جمهوری می شود و منع قانونی ندارد.

کد خبر 41971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha