محیط زیست، پیوست فراموش شده توسعه ایلام / علی اکبر محبی*

سرویس ایلام - دبیر شورای هماهنگی شبکه محیط زیست و منابع طبیعی ایلام در یادداشتی از کم‌توجهی مسئولین ارشد ایلام نسبت به معضلات زیست محیطی استان واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، علی اکبر محبی در این یادداشت خطاب به استاندار ایلام می‌نویسد:

توسعه نا متوازن در استان ایلام به دلیل بی توجهی به پیوست های زیست محیطی عامل تخریب محیط زیست و منابع طبیعی است.

بدون شک هیچکس با توسعه ای که در آن خیر و صلاح مردم و کشور و استان باشد مخالف نیست اما وقتی توسعه سبب تخریب و نابودی محیط زیست و اکوسیستم های زیبای استان می شود نام آن دیگر توسعه نیست بلکه تخریب است.

وقتی اکوسیستم و زیست بوم بانکول که تنوع زیستی آن زیبایی خاصی به منطقه می‌دهد این چنین مورد تخریب قرار می‌گیرد دیگر چه انتظاری باید از مسئولین برای حفاظت و حراست از محیط زیست و منابع طبیعی داشت؟ جناب آقای استاندار از اطاق خودتان بیرون بیایید تا با چشمان خود نابودی محیط زیست اطراف کارخانه سیمان و پتروشیمی را ببینید. اثر آلودگی هوا توسط کارخانه سیمان و پتروشیمی نه تنها بر نابودی و خشکیدگی درختان بلوط و تنوع زیستی این مناطق بلکه بر سلامت مردم اثر مستقیم دارد. اگر قبول ندارید یک گروه کارشناسی از کارشناسان زبده در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی و آلودگی هوا تشکیل دهید تا به صورت اساسی و علمی نتیجه برای شما مشخص شود.

چرا از آلودگی هوای تهران و کلانشهرها که رو های زیادی در طول سال باعث تعطیلی ادارات و مدارس و دانشگاه ها می‌شود و خسارات مادی و معنوی زیادی به کشور وارد می‌کند عبرت نمی گیرید؟

در مسیر جاده کربلا هزاران درخت بلوط کهنسال قطع شد ولی این جاده هنوز بعد از عوض شدن چند استاندار درست نشده است. در هر جا که تخریبی صورت گرفته و یا تعرضی به محیط زیست و منابع طبیعی و ملی انجام گرفته جای پای مدیریت غیر محیط زیستی مسئولان نمایان است. مجوز ساخت ویلا در دل جنگل، مجوز ساخت جاده در درون جنگل، کارخانه های سیمان، گاز و پتروشیمی همه به دلیل بی توجهی به پیوست زیست محیطی عامل تخریب منابع طبیعی هستند. آنچه که مسلم است درختان در جلوگیری از فرسایش، جلوگیری از سیل، تنظیم دما و رطوبت، تأمین آب شرب که یکی از مشکلات کشور و از جمله استان ایلام است نقش اساسی دارد.

سازمان های مردم نهاد در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی از شما به عنوان استاندار انتظار دارند به جهت حفاظت و حراست از محیط زیست و منابع طبیعی که انفال الهی هستند به جای پرداختن به اموری که مشکلی از مشکلات مردم را حل نمی کند به موارد زیر بپردازید.

1- در جاده سازی ها همانند تمام کشورهای پیشرفته دنیا سعی شود از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی به جد جلوگیری شود.

2- در اجرای کلیه پروژه های عمرانی به توسعه متوازن که در آن محیط زیست و منابع طبیعی باید در اولویت باشد مد نظر باشد.

3- تمام طرح ها و پروژه‌ها باید از پیوست زیست محیطی برخوردار باشند در غیر این صورت مهم‌ترین عامل در تخریب هستند.

4- کشتار دام در جا های مختلف استان باید طبق قانون زیر نظر دامپزشکی باشد در غیر این صورت عامل انتقال انواع بیماری بین مردم و از طرفی قطع درختان برای پخت کباب می‌شود.

5- اکوسیستم شهری زیبای ایلام در ورودی ها و خروجی ها به دلیل ریختن نخاله های ساختمانی و تجمع وانت‌بار در دور میادین و خیابان های مختلف چهره ناخوشایندی را از شهر ایلام نشان می‌دهد.

6- فروش هیزم و زغال در سطح شهر و ورودی ها و خروجی ها به یک امر عادی تبدیل شده مانند این است که زغال و هیزم از قطع درختان بلوط بدست نمی آید و موارد دیگری که اگر گوش شنوا و پاسخگو وجود داشته باشد.

*دبیر شورای هماهنگی شبکه محیط زیست و منابع طبیعی

کد خبر 41949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha