نقش کردهای سوریه در سرنوشت اردوغان و روابط ترکیه و آمریکا

سرویس جهان- به باور تعداد قابل توجهی از کارشناسان، حمله دولت رجب طیب اردوغان به کردهای سوریه می تواند او را در انتخابات بعدی ترکیه پیروز کند اما این حمله به متحدان آمریکا در سوریه، می تواند روابط سرد کنونی میان ترکیه و آمریکا را نیز وخیم تر کند.

به گزارش کردپرس، ترکیه از یک ماه پیش با انجام حملات هوایی گسترده در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، آمادگی خود را برای حمله زمینی در این مناطق اعلام کرد. اما به نظر می رسد با توجه به مخالفت های روسیه و آمریکا این مسئله به تعویق افتاده است.

برخی تحلیلگران معتقدند که با توجه به درگیر شدن ترکیه با یک بحران جدی اقتصادی، رجب طیب اردوغان برای انتخاب شدن دوباره به یک عملیات نظامی برون مرزی نیاز دارد. عملیات نظامی در سوریه علیه کردها در حال حاضر بهترین گزینه است. این مسئله می تواند ملی گرایان ترکیه را دور اردوغان جمع کند. هالدون سولمازترک، از موسسه قرن 21 در آنکارا در این باره به رادیو فرانسه گفته است اردوغان به یک عملیات جدی نظامی نیاز دارد و بهترین مکان برای انجام عملیات نظامی سوریه است.

اما برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند عملیات های نظامی ترکیه در سوریه بسیار پرهزینه بوده و منافع چندانی هم به دنبال نداشته است. دکتر داستان جسیم، پژوهشگر مسائل کردها در مصاحبه اخیر خود با کردپرس تاکید کرد با وجود تهدیدها، ترکیه با نشان دادن تمایل به برقراری روابط عادی با دمشق، به دنبال کم کردن هزینه هاست.

در حالی که عملیات های نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه به ابزاری سیاسی برای ادامه قدرت و حکومت اردوغان تبدیل شده است، این مسئله روابط میان آمریا و ترکیه به عنوان دو عضو ناتو را نیز تحت تاثیر قرار داده است. حداقل یکی از دو دلیل عمده عدم دست یابی ترکیه به نسل تکامل یافته جنگنده اف 16 و اف 35، و تحریم های اقتصادی آمریکا علیه این کشور، در کنار تاکید آنکارا به همکاری نظامی با روسیه، اختلاف نظر دو کشور بر سر کردهای سوریه بوده است.

اصلی آیدین تاشباش، تحلیگر اندیشکده بروکینز نقش کردهای سوریه بر روابط میان ترکیه و آمریکا را غیرقابل انکار می داند. او به رادیو ملی فرانسه گفت: آمریکا در سوریه تنها دو گزینه دارد: یا این که با ترکیه وارد نبرد شود و یا کردها را قربانی کرده و آنها را در برابر حمله ترکیه رها کند. اما تجربه دو عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه نشان داد که آمریکا همواره راه دوم را انتخاب کرده است. واشنگتن در سال های 2018 و 2019 مانع از حمله ترکیه به کردهای سوریه نشد و حتی در سال 2019 با عقب نشینی نیروهایش زمینه را برای حمله ترکیه به گری سپی و سری کانی فراهم کرد.

برخی کارشناسان با اشاره به این که اردوغان در روزهای اخیر و به دنبال افزایش مخالفت های روسیه و واشنگتن با حمله به کردهای سوریه، مجددا از آمریکا خواسته است جنگنده های اف 16 به این کشور بفروشد، معتقدند حالا که اردوغان مانعی جدی در برابر حمله زمینی به کردهای سوریه می بیند به دنبال امتیازگیری است. سولمازترک معتقد است که اردوغان از حمله زمینی منصرف شده و اکنون به دنبال امتیازگیری در برابر این سازش است.

با همه اینها، آیدین سلجان، دیپلمات سابق دولت ترکیه و پژوهشگر پرتال خبری میدیا اسکوپ معتقد است حداقل، تا نزدیکی انتخابات عمومی و ریاست جمهوری ترکیه در ژوئن سال آینده، خطر عملیات زمینی ترکیه علیه کردهای سوریه همچنان باقی است. علت این امر این است که این حمله می تواند ملی گرایان افراطی ترکیه را دور اردوغان که نیاز جدی به رای آنها دارد، جمع کند.

کد خبر 40543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha