برنامه آمریکا در مورد حضور در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- مقامات ارشد آمریکایی از ادامه همکاری با نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها خبر داده اند اما تاکید کرده اند می خواهند مسئله ای را که یکی از عوامل پیوند آمریکا و کردهای سوریه است، هرچه زودتر حل و فصل کنند.

به گزارش کردپرس، دولت آمریکا از سال 2014 که داعش شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه را محاصره کرد، به بهانه مبارزه با این گروه تروریستی، همپیمان نیروهای کرد سوریه شد و این همپیمانی که تحت عنوان مقابله با داعش تا شکست نهایی آن صورت گرفته، همچنان ادامه دارد.

با این حال مقامات آمریکایی هیچ گاه همپیمانی استراتژیک با کردهای سوریه را تایید نکرده و حتی به برخی درخواستهای حیاتی کردها مانند ایجاد پرواز ممنوع در برابر حملات ترکیه پاسخ مثبت نداده اند بلکه تاکید کرده اند که این همکاری تاکتیکی و موقت بوده و تنها یک هدف دارد و آن شکست کامل داعش است.

شبکه ان بی سی آمریکا اخیرا در گزارشی، از تلاش واشنگتن برای پایان دادن به موضوع مشکلات کمپ الهول که اعضای وابسته به داعش در آن نگهداری می شوند، خبر داده است.

5 مقام ارشد آمریکایی به این شبکه خبری گفته اند آمریکا تلاش می کند که هرچه زودتر معضل 57000 سکنه کمپ الهول را که تحت کنترل نیروهای کرد سوریه است حل و فصل کند. ژنرال مایکل کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در بیانیه ای که پس از کشته شدن چند تن از رهبران داعش در شمال شرق سوریه منتشر کرد، این کمپ را عامل عضوگیری جدید برای داعش و زمینه ساز قدرت گرفتن دوباره این گروه دانست. به همین دلیل مقامات آمریکایی به ان بی سی گفته اند که دولت جو بایدن می خواهد کمپ تخلیه شود و 54 کشور جهان شهروندان خود را از این کمپ خارج کنند.

فرماندهان نظامی آمریکا گفته اند مشکلات کمپ تنها با راه حل نظامی و عملیات های مشترک نیروهای آمرکیا و کردهای سوریه حل نمی شود بلکه باید از دیگر رویکردها از جمله رویکرد سیاسی برای استرداد ساکنان کمپ استفاده شود.

بر اساس گزارش اندیشکده کارنگی، در حال حاضر 57000 نفر سکنه کمپ الهول هستند که 28000 تن آنها عراقی، 18000 نفر شهروند سوریه و بقیه اتباع 52 کشور دیگر هستند. به گفته 5 مقام آمریکایی از وزارت دفاع و خارجه، آمریکا روی برنامه جدیدی برای تخلیه کمپ از طریق استرداد داوطلبانه ساکنان آن کار می کند. بر اساس اظهارات این مقامها، آمریکا بیشتر روی بازگرداندن 28000 شهروند عراقی متمرکز شده است. به این ترتیب آمریکا قصد دارد با پایان دادن به حضور وابستگان به داعش در کمپ الهول، بخشی از همکاری با نیروهای کرد در راستای مبارزه با داعش را پایان دهد.

اما تلاش آمریکا برای خارج کردن وابستگان داعش به معنای پایان همکاری آمریکا با کردهای سوریه نیست. مایکل کوریلا در بیانیه خود تاکید کرده است کشورش به همکاری با نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها ادامه می دهد اما این همکاری تنها در راستای مقابله با داعش خواهد بود.

کد خبر 38913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha