آغاز دوره های جدید آموزش زبان کُردی همزمان با باز شدن مدارس

سرویس ترکیه - مدیر انجمن زبان و فرهنگ بین النهرین اعلام کرد که همزمان با بازگشایی مدارس دوره های جدید آموزش زبان کردی نیز آغاز شده اند.

به گزارش کردپرس، دیلان گوونچ مدیر انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ بین النهرین (MED-DER) واقع در دیاربکر، اعلام کرد که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در ترکیه، دوره های آموزش زبان کُردی در این مؤسسه آغاز شده است.

گوونج در گفتگو با ژین نیوز گفت: «MED-DER در سال 2017 و پس از کودتای 15 جولای 2016 که منجر به تعطیلی بسیاری از نهادها و مؤسسات آموزش زبان کردی شد، کار خود را آغاز کرده است و از آن زمان تا کنون در حوزه آموزش زبان و فرهنگ کُردی فعالیت می کند.»

گوونچ با بیان این که سیاست مبتنی بر «یک ملت، یک زبان و یک فرهنگ» از بدو تأسیس جمهوری ترکیه آغاز شده است، نادیده گرفته شدن زبان کُردی را ناشی از همین دیدگاه دانست و گفت که حکومت با انکار زبان کردی سعی در نادیده گرفتن مردم کرد دارد.

او با اشاره به این که آموزش زبان کردی از دبستان تا دانشگاه با مشکل مواجه است، گفت: «زبان های فرانسه، انگلیسی و آلمانی به عنوان زبان های دوم در مدارس تدریس می شوند و به کودکان آموزش داده می شوند. اما آموزش کردی در مدارس وجود ندارد. دانش آموزانی که برای تحصیل در مدارس شبانه روزی روستاها و شهرهای خود را ترک می می کنند قربانی همسان سازی می شوند. این همسان سازی به طور سیستماتیک علیه زبان کردی انجام می گیرد. 20 سال است که دولت AKP به این همسان سازی سیستماتیک علیه زبان کردی ادامه می دهد. ما به عنوان یک نهاد در مقابل این همسان سازی ایستادگی می کنیم.»

مدیر MED-DER با بیان اینکه زبان کردی در تمام ابعاد زندگی نادیده گرفته می شود، گفت: «در نتایج تحقیقات به عمل آمده در حوزه زبان مادری، مشخص شده است که کودکانی که به زبان مادری خود آموزش نمی بینند، احساس نا امنی را تجربه می کنند. آنها همچنین از عدم اعتماد به نفس رنج می برند. بنابراین این کودکان همزمان با مدرسه رفتن آسیب بزرگی را از جهت روحی و روانی دریافت می کنند. ما به همین دلیل خواستار رسمی شدن زبان کردی در ترکیه هستیم. ما می خواهیم آثار این همسان سازی را در کودکان مان کاهش دهیم. ما می خواهیم کودکان کرد بتوانند آزادانه نظرات خود را به زبان مادری شان بیان کنند و با فرهنگ خودشان زندگی کنند.»

او استقبال از دوره های آموزش زبان کردی را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت با وجود این که تمرکز اصلی این نهاد بر آموزش زبان کردی به کودکان قرار دارد، بسیاری از مراجعه کنندگان برای آموزش زبان کردی جوانان و زنان هستند.

دیلان گوونچ در پایان از همه خانواده های کرد خواست تا در خانه و همه عرصه های زندگی با کودکان خود به زبان کردی سخن بگویند و مهارت خواندن و نوشتن خود را نیز افزایش دهند.

کد خبر 38379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha