«پاوه» برای توسعه نیازمند مدیران جوان، کارآمد و بابرنامه است / دکتر سیروس امین زاده

سرویس کرمانشاه _ دکتر سیروس امین زاده دانش آموخته علوم سیاسی و از صاحب نظران منطقه اورامانات در مطلبی که خطاب به استاندار کرمانشاه نوشته شده خواستار توجه بیشتر به توسعه پایدار منطقه پاوه و به کارگیری مدیران جوان، کارآمد و بابرنامه شده است.

خبرگزاری کردپرس _ شهرستان پاوه بعنوان زیستگاه انسانی فرهنگ مدار همواره در مسیر هویت یابی تاریخی خود فراز و نشیب های متفاوتی را نسبت به همسایگان خود طی نموده است. دارا بودن بیش از هفتاد کیلومتر مرز زمینی با کشور عراق امنیت اجتماعی این خطه از کشور را با نگرش ها و سیاست های امنیتی توام نموده است. گرچه عرق ملی هویت کُرد ایرانی همواره در معرض قضاوت سیاست گذاران عمومی بوده است؛ اما هیچگاه مولفه هایی مانند؛ نبود عدالت توزیعی، تهدیدات زیست محیطی ناشی از خشکسالی باغات شهرستان، فقرنهاد های تولیدی و صنعتی، نبود زیر ساخت گردشگری نوین، بالا بودن شاخص فلاکت و بیکاری و از همه مهمتر تبدیل شدن راه های مواصلاتی شهرستان به قتلگاه مردمان بی ادعا و بسیاری دیگر از شاخص های عدم توسعه یافتگی نتوانسته است صلح و امنیت ملی را از طرف این مرزنشینان بی ادعا تهدید نماید.

آنچه اینجانب را در مقام شهروندی مسئولیت پذیر مجاب به گفتگو با عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان نموده است، آسیب شناسی و بیان مشکلات شهرستان نیست؛ بلکه تاکید بر عامل مهم قرار دادن بیشتر شهرستان در مسیر توسعه نیافتگی است. آنجا که علمای جامعه شناسی توسعه و اقتصاد سیاسی نبود حکمرانی خوب را مخل پیشرفت و توسعه جامعه می دانند؛ مدیریت بدون برنامه، چشم اندازو سند راهبردی بسیاری از ادارات شهرستان به سهولت و در سایه عدم نظارت کاربردی، توسعه شهرستان را از ریل پیشرفت خارج نموده است.

استاندار محترم کرمانشاه؛ آنچه مدیریت حضرتعالی را متفاوت تر از قبل نشان می دهد؛ اتخاذ راهبرد شفافیت در برنامه های توسعه استان است. بطوری که در فرصت های پیش آمده چندین بار ضعف توانش مدیران استان را در جذب بودجه های عمرانی بیان کرده اید،که اخرین بار در یک هفته گذشته با مدیران ناکار آمد در این زمینه نیز اتمام حجت نمودید که این امر اگر منتهی به نتیجه ملموس گردد. گرچه شایسته تقدیر است اما در راستای توسعه استان کافی نیست؛ زیرا این واکاوی و اقرار به ضعف مدیران استان در راستای شفاف سازی برنامه های توسعه گرا بسیار مورد پذیرش یک حکمرانی خوب می باشد؛ اما شرط لازم و کافی اصلاح مدیریت کهنسال استان نخواهد بود. مدیریتی که ظرفیت اداراکی و شناختی مدیران توانش خلق برنامه کاربردی حوزه های مختلف را نداشته باشد؛ نه با تهدید و نه با آموزش مقطعی دچار خیزش رو به جلو نخواهد گشت.

نمونه آن را می توان در مدیریت کهنسال و در مانده شهرستان پاوه در اکثریت حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مثال زد؛ از فقر علمی، فرهنگی و شناختی تعدادی از مدیران سنتی محور شهرستان گرفته تا بینش محدودیت ساز و ضد توسعه روش های اداری منسوخ شده از نسل های پیشین مدیرتی ... که برای اثبات ادعای خود استدعا دارد؛ یک خط کش محاسباتی توسعه را به دست ناظران و محاسبان کاردان و کار آزموده بیطرف قرار دهید؛ تا داده های مدیران شهرستان را از زمان تحویل مدیریت با داشته های اکنون شهرستان محاسبه نمایند.

بدون تردید در این واکاوی عملکرد مدیران شهرستان ضروریت اولویت دادن به مباحث توسعه؛ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی و بانوان بیشتر از همیشه احساس می گردد. کمک گرفتن از پیمایش های علمی مطالعاتی گرچه ضرورتی بی بدیل در این زمینه است، اما شاید نگرشی سطحی به وضعیت پویایی زندگی در شهرستان پاوه گویای بسیاری از ضعف های مدیران بدون برنامه و راهبرد شهرستان پاوه باشد. در این زمینه علاوه بر پدیده رنج آور نداشتن آب شرب روستاها و شهرک های الحاقی به شهرپاوه و خشک شدن باغات این سرمایه های اقتصادی، فرهنگی و میراث ماندگار نسل های پیشین آن هم در فاصله بیست کیلومتری از منبع عظیم 340 میلیون متر مکعبی آب سد داریان پاوه و آب معدنی آبشار بل، و بدور از قضاوت در باب جان های از دست رفته پدران، مادران و فرزندان در راه های مواصلاتی اورامانات حضرتعالی را به تامل در عملکرد چندین ساله مدیران شهرستنان پاوه درحوزه های توسعه پایدار زیر دعوت می نمایم؛

1-زیر شاخه های توسعه فرهنگی: الف؛ آموزش رسمی ب؛ آموزش غیر رسمی ج؛ فرهنگ و ارشاد اسلامی د؛ زبان محلی و هویت کردی_ ایرانی و عرق ملی..

2-زیر شاخه های توسعه قتصادی: الف: گردشگری و اشتغال زایی ب: باغداری و معیشت مردمی پ: بازار و خدمات و رفاه مردمی ج: شوشمی و مبادلات مرزی و پدیده کولبری چ: صنعت آب و اشتغالزایی سد داریان د: مدیریت شهری و راه و شهرسازی و....

3- زیر شاخه های توسعه اجتماعی: الف: بهداشت و محیط ب: آموزش رسمی و غیر رسمی و تربیت شهروندی جامعه ج: ورزش و جوانان و تفریحات سالم عمومی د: درمان و فوریت های پزشکی ه: ترافیک و پدیده مدیریت هوشمند شهری و....

امید که در راه رشد و توسعه ایران عزیر سیاست های داخلی تدوین شده استان در راستای اصلاح و ترمیم بدون چشم پوشی شبکه مدیریتی شهرستان پاوه نیز قرار گیرد؛ تا بتوان با تغییر سبک مدیریتی برنامه های توسعه محور مدیران با انگیزه و علم محور منتهی به تحرک و پویایی مدیرت توسعه شهرستان پاوه گردد تا بیشتر از پیش انسجام ملی و وحدت درون هویت ملی ایرانی حفظ گردد.

کد خبر 37728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha