گمرک مهران گمرک برتر کشور در مراوده با کشور عراق

سرویس ایلام - مدیرکل گمرکات استان ایلام در نشست خبری با جمعی از اصحاب مطبوعات و رسانه های استان از رتبه نخست گمرک مهران در بین ۱۲ گمرک فعال ایران در مرز عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، روح‌الله غلامی اظهار داشت: مجموعه صادرات از مرز مهران در سال ۱۴٠٠ بالغ بر دو میلیون و ۲۷٠ هزار تن معادل یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار بوده که از لحاظ ارزش ۱۲۱ درصد و از لحاظ وزن ۱۱۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد کل صادرات کشور به عراق از طریق مرز مهران صادر شده است، افزود: گمرکات استان ایلام در میان ۱۰۵ گمرک صادراتی از رتبه ۱۳ به رتبه ۹ ارتقاء یافته است.

غلامی با بیان اینکه میزان ترانزیت کالا در این بازه زمانی (از یکم شهریورماه سال گذشته تا یکم شهریورماه سال جاری) از نظر وزنی ۱۴۲ هزار تن با رشد ۱۲۳ درصد بوده است، تصریح کرد: بیش از ۱۳۳ هزار کامیون از مرز مهران از شهریور ماه سال گذشته تا شهریورماه سال ۱۴۰۱ تردد کرده اند که این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۷۲ درصد رشد نشان می دهد.

وی اضافه کرد: درآمد گمرکات استان از شهریور ماه سال گذشته تا شهریور ماه سال جاری ۲۹۰ میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان ایلام خاطرنشان کرد: عمده کالاهای صادراتی از مرز مهران محصولات فلزی، آهن آلات، محصولات پلاستیکی، محصولات کشاورزی و چینی آلات بوده است

او گفت: طی هفته دولت سال گذشته تا سالجاری مجموعه صادرات از گمرکات ایلام ۲میلیون و ۹۸۶ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۴٠ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۹۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۸۸ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان ایلام ادامه داد: در چهارماهه سال جاری با اختلاف فاحش ۳۰۰ میلیون دلاری، گمرک مهران در صدر ۱۲ گمرک هم مرز با کشور عراق قرار دارد.

غلامی اضافه کرد: مجموع درامدهای گمرک در سالجاری ۲٠۲ میلیارد و ۵۸۶ هزار میلیون ریال بوده که رشد ۱۷۵ درصدی را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: طی ۵ ماهه سالجاری تعداد اظهارنامه های صادراتی ۱٠ هزار و ۲۵۷ عدد است که دارای رشد ۵۳ درصدی می باشد.

وی ادامه داد: بالاترین وزن کالای صادراتی طی ۵ سال گذشته در سال ۱۴٠٠ اتفاق افتاده است. همچنین میزان ورود کامیون های حامل کالا به تعداد ۱٠۳ هزار دستگاه بوده که رشد ۱٠۶ درصدی داشته است.

غلامی بیان داشت: رتبه گمرکات استان ایلام در میان ۱٠۵ گمرک صادراتی از رتبه سیزدهم به رتبه نهم ارتقا یافته است. در بخش ترانزیت کالا با عبور بیش از ۱٠٠ هزار تن کالا، رشد ۱۶۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: در پنج ماهه نخست سالجاری مجموعه صادرات یک میلیون و ۴۴٠ هزار تن به ارزش ۶۴۹ هزار ۴٠٠ دلار بوده که از لحاظ وزن ۹۹ درصد و ارزش ۷۶ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل گمرکات ایلام عنوان کرد: همچنین ترانزیت کالا در این مدت ۷۶ هزار ۵۴۹ تن، رشد ۱۲۱ درصدی رقم زده است.

وی یادآور شد: تعداد کامیون های حامل کالای ورودی به گمرک ۵۹هزار و ۳۵۲ دستگاه بوده که ۷۲ درصد رشد داشته است.

غلامی در پایان خاطر نشان کرد: عمده کالا‌های صادراتی شامل سنگ، کاشی، سرامیک، آهن‌آلات، محصولات فلزی، تره‌بار، محصولات پتروشیمی، سنگ آهن، کلینکر سیمان، محصولات پلاستیکی، شیشه و محصولات آن، خودرو و قطعات آن را شامل می‌شود.

کد خبر 37720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha