کردستان دروازه مبادلات تجاری با عراق است/ آمادگی عراق برای همکاری با سرمایه گذاران کردستانی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: اقلیم کردستان عراق مهمترین شریک تجاری و اقتصادی کردستان ایران شناخته شده و از این رو دیگر مناطق کشور عراق نیز می توانند با تجار ایرانی همکاری داشته باشند.

به گزارش کرد پرس، حامد قادرزاده در نشست با هیئت تجاری متشکل از سرمایه گذاران و فعالان حوزه مواد خوراکی، پتروشیمی، صنعت پلاستیک، کشاورزی و بازرگانی استان دیاله کشور عراق، گفت: استان کردستان استعداد قابل توجهی از نظر جغرافیایی، اقلیمی، انسانی و منابع طبیعی دارد.
وی افزود: اصل تجارت استفاده از اصل مزیت نسبی است و تجارت اگر بر اساس منفعت طرفین نباشد، دوام نخواهد داشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اظهار کرد: زمانی اقتصاد می تواند دوام داشته باشد که هم تولید کننده به عنوان سرمایه‌گذار و هم مصرف کننده از مزیت های موجود بهره مند شوند.
قادرزاده ادامه داد: استانداردی کردستان تلاش می کند تا فعالیت های اقتصادی را در مرزهای خود بنا نهد تا استمرار و پایداری اقتصاد را شکل بخشد.
وی یادآور شد: اقتصاد ایران به ۳ بخش خصوصی، دولتی و تعاونی تقسیم شده و دولت می تواند فعالیت های اقتصادی خود را جز مواردی که به امنیت و جغرافیای کشور آسیب نرساند، واگذار کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بیان کرد: از این رو اقلیم کردستان عراق و دیگر مناطق کشور عراق به عنوان شرکای تجاری و اقتصادی کردستان ایران شناخته شده و همکاری مناسبی بین تجار ایرانی و عراقی وجود دارد.
کردستان دروازه مبادلات تجاری با عراق است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست گفت: آمادگی داریم که همکاری و مشارکت لازم را با تجار بین عراق و ایران داشته باشیم.
بختیار خلیقی افزود: با توجه به صنایع پیشرفته، معادن غنی، ظرفیت‌های کشاورزی آمادگی را داریم که با تجار و سرمایه‌گذاران عراق همکاری لازم را داشته باشیم.
وی اظهار کرد: ۹۸۷ واحد صنعتی و ۳۹۷ واحد معدنی در کردستان وجود دارد و در زمینه تجارت استان کردستان به عنوان دروازه تجاری با اقلیم کردستان عراق شناخته شده و بیشترین مبادلات تجاری را با این کشور داریم.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: کردستان این ظرفیت را دارد هم در زمینه صنعت، هم معدن و هم کشاورزی با استان دیاله عراق همکاری داشته و مبادلات تجاری خود را گسترش دهد.
نشست مشترک تجار منجر به توسعه سرمایه‌گذاری می شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این نشست گفت: برداشت ایرانی ها از فرهنگ کشور دوست و همسایه بر پایه محبت و صداقت است و امیدواریم در حوزه تجارت و فعالیت های اقتصادی نیز همین مشترکات را داشته باشیم.
سیدکمال حسینی افزود: استان کردستان با دارا بودن ۲۳۸ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و ۲ مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه و همچنین بازارچه های مرزی، در حوزه تجارت خارجی به عنوان دروازه ورودی با کشور عراق شناخته شده است.
وی اظهار کرد: کردستان در حوزه های مختلف کشاورزی در رتبه های اول تا هفتم کشور عراق دارد و همچنین در حوزه صنعت و معدن با دارا بودن صنایع تولیدی و صنعتی مختلف، ظرفیت بالایی برای تجارت خارجی دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج ادامه داد: همچنین معادن غنی بسیاری شامل طلا، آهن، سنگ های تزئینی و ... دارد و برای سرمایه‌گذاری در این استان مشوق های تشویقی بسیاری تدوین شده است.
حسینی یادآور شد: امیدواریم نتیجه حضور این هیئت در کردستان منجر به سرمایه‌گذاری تجار در کردستان و توسعه مبادلات تجاری با کشور عراق شود.
آمادگی عراق برای همکاری با سرمایه گذاران کردستانی
رئیس اتاق بازرگانی استان دیاله عراق نیز در این نشست گفت: این هیئت هم بازرگان هستند، هم تاجر و هم سرمایه گذار که امیدواریم بتوانیم همکاری مشترکی با تجار و سرمایه گذاران ایرانی داشته باشیم.
عبدالسلام التمیمی افزود: سرمایه گذاران عراقی هم از لحاظ مالی و هم زمین های صنعتی و تجاری آمادگی دارند که با مشارکت سرمایه گذاران کردستانی، در زمینه های که مشکل تولید داریم هرگونه همکاری داشته باشیم.
وی اظهار کرد: بیشتر مشکلاتی که ما داریم دخالت کشورهایی مانند آمریکا در امور داخلی به ویژه در مرزها است که از ورود کالاهای خوراکی و فاسد شدنی ممانعت کرده و یا اینکه در ورود آنها تاخیر ایجاد می کنند.
رئیس اتاق بازرگانی استان دیاله عراق ادامه داد: ظرفیت های صنعتی و تولیدی و همچنین پیشرفت هایی که جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر به آنها دست یافته می تواند زمینه همکاری بیش از گذشته را میان ۲ کشور ایجاد کند.

کد خبر 37491

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha