ناتو و اتحادیه اروپا سال ها است که از کشتار کردها توسط ترکیه حمایت می کنند/ترکیه به دنبال تخلیه کردستان سوریه است

سرویس ترکیه - جمیل بایک هدف حکومت ترکیه از افزایش حملات علیه کردستان سوریه را تخلیه این مناطق برای تغییر دموگرافیک دانست.

به گزارش کردپرس، جمیل بایک رئیس مشترک شورای اجرائی کنفدرالیسم جوامع کردستان (KCK)، هدف ترکیه از افزایش حملات اخیر علیه کردستان سوریه را کوچاندن اجباری مردم منطقه و تخلیه این سرزمین ها برای اسکان پناهجویان سوری دانست که در ترکیه به سر می برند. او خواستار قطع حمایت کشورهای غربی از نسل کشی کردها توسط ترکیه شد.

بایک در گفتگو با استرک تی وی، در تحلیل علل افزایش حملات ترکیه علیه کردستان سوریه پس از نشست ناتو در اسپانیا و سوچی، گفت: «در نشست ناتو که در اسپانیا برگزار شد، فنلاند و سوئد به عنوان دو عضو جدید این پیمان پذیرفته شدند. آنها برای این کار تن به خواست های دولت ترکیه دادند. خواست های ترکیه نیز حمایت ناتو از جنگ ترکیه علیه PKK و دریافت کمک تسلیحاتی از این پیمان بود.»

او با بیان این که حکومت ترکیه به تنهایی قدرت مبارزه با PKK و نسل کشی کردها را ندارد، گفت: «برنامه نسل کشی کردها در لوزان شکل گرفت و حکومت ترکیه نیز آن را اجرا می کند. ترکیه با پشت گرمی به ناتو است که سیاست نسل کشی کردها را اجرا می کند.»

بایک از کشورهای عوض ناتو خواست تا شریک نسل کشی کردها توسط ترکیه نباشند و بر سر کردها چانه زنی نکنند. زیرا «کردها دیگر مانند قبل نیستند و بهای آزادی خود را پرداخته اند و کشتار آنها برای کسی سودی ندارد».

بایک با اشاره به نشست های تهران و سوچی گفت: «در نشست تهران، خواست اردوغان انحلال PKK، اجازه برای نسل کشی کردها، و اشغال مکان های جدید در کردستان سوریه بود. اما خواست های اردوغان پذیرفته نشد. تنها بر سر برقراری رابطه ترکیه با سوریه به توافق رسیدند. اما این خواسته اصلی اردوغان نبود. برای همین هم به سوچی رفت. او خواست های بیشتری از پوتین داشت. این که او در بازگشت از سوچی گفت که «ما با پوتین در شمال و شرق سوریه همکاری خواهیم کرد» گویای حرفهای زیادی است.»

بایک دلیل افزایش حملات ترکیه به سوریه پس از بازگشت از سوچی را «قول روسیه مبنی بر نبستن حریم هوایی سوریه و مبادلات اطلاعاتی در سوریه» دانست و گفت: «به همین دلیل است که دولت ترکیه پس از بازگشت اردوغان از سوچی حملات خود را به شمال و شرق سوریه افزایش داده است. اشغال شمال و شرق سوریه و حمله علیه این منطقه هرگز متوقف نشد. اگر روسیه راه را برای این حملات هموار نمی کرد، دولت ترکیه نمی توانست حمله کند. به این ترتیب می بینیم که دولت ترکیه هر روز کودکان، زنان و سالمندان را می کشد.»

عضو ارشد KCK، با بیان این که مردم کردستان سوریه دست از مقاومت بر نمی دارند، گفت: «آنها از سرزمین های خود نمی روند و راهی نیز جز این ندارد. آنها تنها با مقاومت است که زنده می مانند. تا زمانی که تغییری در پیمان لوزان ایجاد نشود، نسل کشی کردها ادامه خواهد داشت. مردم باید این را بدانند و از کسی انتظار کمک نداشته باشند.»

بایک افزود: «یکی از وزیران اردوغان اخیرا تایید کرده است که حکومت ترکیه آگاهانه پناهجویان سوری را به این کشور آورده است و از موضوع پناهجویان سوری سوء استفاده کرده است، به بهانه نگهداری آنها از اتحادیه اروپا پول گرفته است. منبع کار ارزانی از کارگران سوری به دست آورده است و همه کارخانه های منطقه را به ترکیه منتقل کرده است. همچنین از میان سوری ها ارتش تشکیل داده و حالا می خواهد آنها را در کردستان سوریه اسکان دهد. اتحادیه اروپا مدت ها است که برای پناهجویان سوری به ترکیه پول پرداخت می کند و به عبارت دیگر از نسل کشی ترکیه علیه کردها حمایت می کند.»

جمیل بایک در ادامه با اشاره به کشتار کودکان در کردستان سوریه توسط ترکیه گفت: «این مردم کردستان سوریه بودند که علیه داعش جنگیدند. بشریت مدیون کردها و مردم کردستان سوریه است، با این حال ترکیه هر روز همین مردم را می کشد. آنها بچه های مبارزانی را کشتند که خودشان در جنگ با داعش کشته شده بودند. مردم باید بدانند که هدف ترکیه از حملات اخیر علیه کردستان سوریه کوچاندن اجباری کردها از سرزمینشان و تخلیه این سرزمین ها برای اسکان پناهجویان سوری ساکن ترکیه است. به همین دلیل مردم نباید به هیچ وجه خانه ها، روستاها و سرزمین خود را ترک کنند. اگر مردم بروند، حکومت ترکیه به هدف خود خواهد رسید.»

کد خبر 37447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha