هیچ کس موافق حمله نظامی ترکیه نیست/دمشق از ما می‌خواهد تسلیم شویم

سرویس سوریه- فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF)، گفت: قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه مخالف حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه هستند.

مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای سوریه دموکراتیک در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الحره با بیان اینکه در رد عملیات احتمالی ارتش ترکیه در شمال سوریه اتفاق نظر وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما با همه طرف‌های مرتبط با پرونده سوریه برای جلوگیری از هرگونه درگیری و حمله احتمالی ترکیه در شمال سوریه همکاری می‌‌کنیم.

عبدی انجام هرگونه عملیات نظامی توسط نیروهای ترکیه به استثنای برخی حملات پهپادی و حملات توپخانه‌ای را تکذیب کرد و خاطرنشان کرد: ترکیه برای تحقق اهداف سیاسی به این ادعاها استناد می کند ولی ما اجازه هیچ گونه حمله زمینی را به آن‌ها نداده‌ایم و نمی‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه ترکیه در حال انجام عملیات تغییر جمعیت در مناطق تحت کنترل خود در شمال سوریه است، افزود: هدف اصلی ترکیه بطور کلی، دشمنی با مسئله کُرد است و می خواهد مسئله کُردها را در سوریه از بین ببرد.

وی تاکید کرد: ادعاهای ترکیه در زمینه مسائل بشردوستانه و بازگشت آوارگان سوری نادرست است، بلکه ترکیه اهدافی سیاسی دارد و تمام مردم سوریه و از جمله کُردها را هدف قرار می‌دهد.

وی درباره پروژه ترکیه برای اسکان بیش از یک میلیون آواره در شمال سوریه اظهار داشت: آنها (ترکیه) می خواهند مردم مهاجر را از مناطق دیگر سوریه به شمال سوریه بیاورند و در آنجا مستقر کنند. این اقدام‌ منجر به بحران و جنگی طولانی مدت در این مناطق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پروژه اسکان آوارگان با هدف ایجاد اختلاف بین مردم منطقه است و این همان چیزی است که نیروهای سوریه دموکراتیک اجازه نخواهند داد و برای خنثی کردن آن بسیج می‌شوند.

مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه با بیان اینکه آنها در ارتباط مستمر با ایالات متحده آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در خصوص تهدیدات ترکیه هستند، گفت: ارتباط ما مثبت است و آن‌ها هم مخالف حمله ترکیه هستند.

وی افزود: همه نهادهای آمریکایی مخالفت خود را با عملیات نظامی ترکیه اعلام کردند و به ما گفتند در آخرین دیدار رئیس جمهور بایدن و رئیس جمهور ترکیه که در مادرید برگزار شد، آمریکا نیز موضع روشنی در قبال این عملیات نشان داد.

عبدی با ابراز خرسندی از مواضع همه نیروهای علیه سیاست ترکیه، تاکید کرد: این موضع گیری‌ها کافی نیستند، بویژه موضع آمریکا، زیرا تهدیدات ترکیه همچنان ادامه دارد.

عبدی در خصوص موضع دمشق گفت: ما تهدیدات ترکیه را از این زاویه می‌نگریم که آنها خاک سوریه را اشغال کرده‌اند و حاکمیت سوریه را به خطر می انداخته‌اند.

عبدی خاطرنشان کرد: دمشق و متحدش روسیه مخالف تهدیدات ترکیه هستند، اما از سوی دیگر، دولت سوریه تلاش می‌کند از تهدیدات کنونی بهره ببرد، همانطور که قبلا و در حال حاضر نیز همین کار را انجام می‌دهد. ارتش سوریه می‌خواهد به این مناطق برگردد و آنها را کنترل کند.

عبدی گفت: سطح تهدیدات ترکیه، دمشق و قامیشلو را به نقاط مشترک سوق داد و بر اساس آن، آنها اجازه یافتند تا در نوار مرزی نیرو مستقر کنند.

عبدی درباره گزینه‌های نیروهای دموکراتیک سوریه در صورتی که ترکیه تهدیدات خود را عملی کند، گفت: در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا دفع حمله به عهده دولت سوریه باشد. دولت سوریه باید در این جنگ حضور داشته باشد و از این سرزمین در برابر اشغالگری دولت ترکیه محافظت کند و اگر تنها بمانیم، دوباره در مقابل هر حمله‌ای می‌ایستیم.

عبدی نسبت به پیامدهای هرگونه تهاجم جدید ترکیه به شمال سوریه در سطوح محلی، منطقه ای و بین المللی هشدار داد و از مقامات مربوطه خواست برای جلوگیری از آن مداخله کنند.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه اقدام نظامی علاوه بر بحران کنونی، بحران آوارگان را تشدید می‌کند و منجر به "فاجعه انسانی" و تغییرات جمعیتی و تاثیر مستقیم بر مبارزه با داعش می‌شود.

فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه گفت: به طور خلاصه نمی‌توانیم همزمان در دو جبهه بجنگیم، طبیعتا روی یک جبهه تمرکز می‌کنیم، تمرکز ما بر روی جبهه شمالی برای محافظت از منطقه در برابر حملات ترکیه خواهد بود. به همین خاطر عملیات علیه داعش کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به چندین عملیات انجام شده علیه رهبران سازمان داعش در مناطق تحت کنترل ترکیه، خاطرنشان کرد: مناطق تحت کنترل ترکیه و گروه های وفادار به آن به مناطق امن برای هسته های سازمان داعش تبدیل شده است.

عبدی فاش کرد که بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده اند، داعش خود را برای حمله به زندان هایی که زندانیان داعش در آن محبوسند، آماده می‌کند و این امر در صورت بروز هرج و مرج در منطقه امکان پذیر است.

کد خبر 36946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha