ضرورت رسیدگی به ترک فعل «عیسی کلانتری» در احیای دریاچه ارومیه/عبدالسلام معروفی

سرویس آذربایجان غربی- عبدالسلام معروفی، روزنامه نگار در یادداشت انتقادی زیر با اشاره به تغییرات مدیریتی در امر احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم پیشنهاد می کند؛ مدیران دستگاه قضایی کشور در حوزه ترک فعل مدیران "عیسی کلانتری" مدیر اجرای پیشین که ازقضا مجری پروژه پل میانگذر دریاچه ارومیه هم بود را بر مبنای این قانون مورد بازخواست قرار دهند تا ابهامات و دغدغه های موجود پاسخ داده شود.

هیات دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی در جلسه روز چهارشنبه "عیسی کلانتری" دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه را از این مسئولیت سنگین و البته پرچالش برکنار و محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی را با بیشترین درگیری حوضه ای به عنوان دبیر کارگروه احیا منصوب کرد.

کارگروه احیای دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس جمهور در دولت گذشته متشکل از چند وزیر و استاندار حاشیه این زیست بوم تشکیل شد و تاکنون چندین جلسه و یک اجلاس هم برگزار کرده که متاسفانه نتوانسته تاثیری در روند احیای دریاچه ارومیه داشته باشد و قرار است از این تاریخ ببعد استاندار آذربایجان غربی با این همه درگیری مدیریتی و مشکلات حاشیه ای دبیر این کارگروه هم شود که البته یکی از خواسته های افکار عمومی و مدیران فعلی و گذشته استان نیز بود که مدیریت این کارگروه و روند احیا به خود استان واگذار گردد.

مسئولیت کلانتری به عنوان دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه همواره مورد انتقاد صاحب نظران و کارشناسان امر در همه این سال ها بوده و قریب به اتفاق آنها معتقدند شیوه مدیریت و عملکرد کلانتری یکی از بانیان وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و چه بسا مشکلات زیست محیطی و کشاورزی در دوران صدرات می باشد.

مسئولیت این شخص تنها به دبیری ستاد تمام نمی شد و عیسی کلانتری مدیر وقت شرکت صدرا مجری پروژه پل میانگذر دریاچه ارومیه نیز بود!

پل میان‌گذری که بر اساس اعلام مسوولان امر تائیدیه زیست محیطی اخذ نکرد و به رغم همه انتقادات، پیشنهادات و مخالفت های مرحوم " کیومرث کلانتری مدیرکل فقید وقت محیط زیست آذربایجان غربی " البته نسبتی با این کلانتری ندارند و اصالتا کرمانشاهی بود انگار تداوم احداث پل بدون در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی و مخاطرات پیش رو عملیاتی شد.

موضوع و چالشی که بعد از مدت ها امسال و سال گذشته توسط برخی از مسئولان مربوطه به آن اشاره شد و خود مدیرکل پیشین محیط زیست هم به این مهم اشاره کرد ، با این حال پل بدون دغدغه های محیط زیست که هشدارهای موردنظر این روزهای دیوان محاسبات و دستگاه قضایی بیشتر خودنمایی می کند، اجرا شد و منتظر اعلام مسئولان امر در خصوص این ابهام هستیم.

هر چند تحقیق و تفحص از عملکرد و کارکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و بر همین اساس مسئولیت تیم قبلی ستاد زیر ذره بین نهادهای مربوطه مورد بررسی و مداقه قرار می گیرد ولی بهرحال باید این مهم نیز مورد آسیب شناسی و کنکاش باشد تا به نتیجه در خور رسید و صحت و سقم آن معلوم گردد.

پس با این تفاسیر و بر اساس شرایط فعلی دریاچه ارومیه و همه ابهامات و دغدغه های پیش رو پیشنهاد می شود و بنا اعلام خود مدیران دستگاه قضایی کشور در حوزه ترک فعل مدیران " عیسی کلانتری" را بر مبنای این قانون مورد بازخواست قرار داده و خواستار پاسخگویی وی در خصوص سوالات و چالش های پیش رو شده و چنانچه خطای فاحشی از تیم مدیریتی وی سرزده باشد باید جواب بدهد.

حال که بر اساس درخواست همه مسئولان منطقه ای، شرایط جغرافیایی و حوضه ای، دبیری این کارگروه هم که به استاندار آذربایجان غربی محول شده و دریاچه ارومیه در اثر خشکسالی، تبخیر ، چاه‌های غیرمجاز ، توسعه بی‌رویه کشاورزی و نبود الگوی کشت، استفاده غیراصولی از آب‌های زیرزمینی و دهها نکته ریز و درشت حال و روز خوشی ندارد و بدلیل به سرانجام نرسیدن طرح های احیا و نبود بارش رحمت الهی و پدیده فاحش خشکسالی مساحت این نیلگون هر روز کوچک و کوچکتر می شود و در بدترین شرایط خود قرار دارد.

اکنون دبیر باید مسئولیت هماهنگی بین وزارتخانه‌های مربوطه ، استانداران حوضه آبریز و دستگاه های اجرایی مربوطه را در دستور کار قرار دهد و در جریان ریز و بم پروژه های در حال اجرا قرار گرفته و از همه مهم تر پاسخگوی افکار عمومی هم باشد و وضعیت خود استان هم در شاخصه های توسعه مناسب نیست و بنا به گفته های مراکز آمار در شاخص های فلاکت، تورم و بیکاری رتبه های اول کشوری را دارد و اوضاع اقتصادی و معیشتی و مرزی استان هم به تبع شرایط کشوری و منطقه ای مردم و خود مسئولان را رنج می دهد.

بدون شک مسئولیت محمدصادق معتمدیان به عنوان نماینده عالی دولت و دبیر این کارگروه مضاعف تر شده و نیازمند حرکت و همراهی بیشتر مدیران کشوری، استانی و شهرستانی در حوزه مختلف و همه نمایندگان، جریان های سیاسی حاکم با استاندار و دبیر کارگروه است که بتوان زخم های تاول زده را التیام و وضعیت را بهبود بخشید و هم به روند احیای دریاچه کمک کرد و همچنین شاخصه های توسعه ای آذربایجان غربی را ارتقا داد/.

کد خبر 35857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha