ایجاد کنسولگری در ایلام از طریق دولت عراق پیگیری می‌شود

سرویس ایلام - سفیر عراق در ایران در دیدار با نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی از پیگیری گشایش کنسولگری این کشور در استان ایلام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، نصیر عبدالمحسن عبدالله، ضمن تشکر از دکتر فلاحی بابت دعوتش به مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خوب می‌دانیم که روابط بین عراق ایران چقدر ریشه دار و عمیق است. مرز مشترک بین دو کشور نزدیک به ۱۵۰۰ کیلومتر است که تقریباً یک سوم آن در استان ایلام وجود دارد. رابطه بین دو کشور از نظر سیاسی و اقتصادی خیلی عالی و ممتاز است و در دو سال اخیر ماموریت اینجانب به عنوان سفیر عراق در ایران، دو بار رئیس جمهور عراق، سه بار نخست وزیر و سه بار رئیس مجلس به جمهوری اسلامی ایران در رأس حدود ۵۰ هیئت در سطح وزرا سفر کرده‌اند که این امر دلالت بر قوی بودن و ریشه‌دار بودن روابط دو کشور است.

وی افزود: دولت جمهوری عراق و همچنین ملت عراق کمکهای ایران را در مقابل گروههای تکفیری داعش و همچنین رشادت‌های دو فرمانده دلاور شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را فراموش نمی‌کند و تشییع جنازه باشکوه آن‌ها توسط مردم عراق و یادآوری همیشگی خدمات آنها موید این است.

سفیر عراق در ایران خاطرنشان کرد: به خاطر موقعیت جغرافیایی استان ایلام ۷۰ درصد رفت و آمدهای بین دو کشور و تردد حدود شش میلیونی زائران از استان ایلام و مرز مهران صورت می‌گیرد.

نصیر عبدالله گفت: سعی و تلاش ما این است که روابط بین دو کشور ایران و عراق متین‌تر و عمیق‌تر از گذشته شود.

او گفت: ما شهروندان زیادی در ایران داریم که تعداد آنها به ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد و بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی عراقی در ایران و ایلام تحصیل می‌کنند.

سفیر عراق در رابطه با گشایش کنسولگری در استان ایلام با توجه به ادله و توضیحات دکتر فلاحی در خصوص موقعیت خاص استان ایلام در حال حاضر و آینده، عنوان کرد: با توجه به اینکه در استانهای همجوار کنسولگری و سرکنسولگری عراق وجود دارد که بعضاً فاصله زیادی هم با استان ایلام ندارد، در حال حاضر برنامه‌ای برای ایجاد کنسولگری در ایلام نداریم اما احتمالا بتوانیم فعلا یک دفتر در استان ایلام دایر کنیم.

وی افزود: با توجه به توضیحات نماینده ایلام مبنی بر ضرورت گشایش کنسولگری در استان ایلام با توجه به موقعیت خاص اقتصادی و گردشگری آن، لازم است نامه‌ای رسمی برای این موضوع از طرف استان تهیه شود تا در دولت عراق پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

نصیر عبدالله گفت: سالانه دو تا سه میلیون زائر عراقی به ایران می‌آیند که ۷۰ درصد آنها از طریق استان ایلام وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می‌شوند و همچنین حجم تجارت بالایی در مرز مهران در حال انجام است.

سفیر عراق یادآور شد: روند بازگشایی بازارچه‌های مرزی جدید و همچنین شهرک‌های صنعتی مشترک در دستور کار یک کمیسیون مشترک بین دو کشور بود و هر دو بر این مسئله توافق دارند اما متأسفانه به خاطر کرونا این کمیسیون تنها یک بار تشکیل جلسه داد و امیدواریم که این کمیسیون دومین نشست خود را برگزار کند و توقع داریم رقم معاملات تجاری بین دو کشور در سال جاری دو برابر شود. البته شرایط کرونایی در آن اثرگذار بود و با بهتر شدن شرایط امیدواریم شاهد روند رو به رشد این معاملات باشیم.

او گفت: بخش خصوصی ایران و عراق هر دو بسیار فعال بوده و عراقی‌ها در بیشتر استانهای ایران فعالیت دارند و قسمت عمده کالاهای ما از استان ایلام عبور می‌کند و ما برای توسعه همکاری‌های مشترک آمادگی کامل داریم.

سفیر عراق در ایران تاکید کرد: تفاهم نامه های زیادی بین ایران و عراق در حوزه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، محیط زیست و... منعقد شده که در حال اجرا هستند و در عین حال آماده گسترش همکاری‌های دوجانبه نیز هستیم و امیدواریم روابط دو کشور به عالی ترین سطح برسد.

کد خبر 35677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha