سیستم اطفای حریق غیر هوشمند تاناکورای مهاباد راه اندازی شد

سرویس آذربایجان غربی- شهرداری و شورای دور پنجم مهاباد زمانی از راه اندازی سیستم هوشمند اطفای حریق در مجتمع تجاری تاناکورای مهاباد خبر داده بودند، پروژه ایی که هیچوقت محقق نشد. اکنون سه سال بعد از آن وعده های واهی، مدیر عامل سازمان آتش نشانی مهاباد از راه اندازی سیستم اطفای حریق غیر هوشمند تاناکورا با ۱۶ میلیارد ریال خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، مساحت زیاد، معابر تنگ و باریک، اجناس قابل اشتعال و سازهای غیر استاندارد و نا ایمن در مجتمع تجاری تاناکورای مهاباد(ساحل) شرایط را جهت برقراری ایمنی آتش نشانی مشکل ساخته است. سال ها است علیرغم درخواست هیات امنای تاناکورای مهاباد، سیستم اطفای حریق که یکی از ملزومات جدی و حیاتی این مجتمع تجاری است نادیده گرفته شده است.

سال ٩٧ قرار بود سیستم هوشمند اطفاء حریق با اعتبار یک میلیارد و ٥٠٠میلیون تومان در این مجتمع راه اندازی شود ولی در نهایت شهرداری وقت با هزینه برآوردی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان به احداث سیستم آتش نشانی غیر هوشمند بسنده کرد.

در طرح جدید یک مخزن ٣٠ هزار لیتری آب که امکان آبگیری آن توسط ماشین های آتش نشانی از خارج از مجموعه وجود داشته باشد، به همراه لوله کشی ها طراحی شده بود تا هرکدام از کسبه در صورت بروز حادثه بتوانند نسبت به اطفاء حریق اقدام کنند که آن هم قرار بود در دو فاز اجرایی شود ولی محقق نشد!!

در این سال ها نیز شهرداران ادوار عدم راه اندازی همان سیستم غیر هوشمند را هم تاخیر در تحویل تجهیزات اطفای حریق در پی اختلاف حساب بین پیمانکار و شهرداری عنوان می کردند، در حالی که این تاخیر تنها به ضرر مجتمع تجاری بود و خطر آتش سوزی هر لحظه آن را تهدید می کرد.

حساسیت برقراری ایمنی مراکز تجاری و تاخیرها، کار را به جایی کشاند که معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی از شهردار مهاباد خواست تا «ماده ٤٨ پیمان را ابلاغ کند و پروژه را تحویل بگیرد تا زودتر پروژه به سرانجام برسد»، ولی جمیل قادری شهردار پیشین مهاباد معتقد بود؛ «از منظر مقررات شرایط عمومی پیمان، تحویل پروژه قبل از تحویل قطعی پیمانکار دخل و تصرف در سازه محسوب می شود و تنها در صورت فراهم شدن شرایط اقدامات ابلاغ ماده ٤٨ انجام می گیرد»!

خطر همچنان بیخ گوش تاناکورای مهاباد بود و مغازه داران این مجمتع تجاری بارها خواستار تکمیل سیستم آتش نشانی شدند و جلسات متعدد هم راه به جایی نمی برد.

اکنون سه سال از بعد از وعده های غیر واقعی شورای دور پنجم شهر مهاباد در خصوص سیستم هوشمند اطفای حریق! خبر تکمیل و بهره برداری اطفای حریق غیر هوشمند مطرح شد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی مهاباد در گفت و گو با کردپرس با اشاره به برگزاری مانور آمادگی مقابله با آتش سوزی در مجتمع تجاری تاناکورای مهاباد اظهار کرد: این پروژه به منظور کاهش زمان و سرعت بخشی در مهار حریق های احتمالی با توجه به مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان مبنی بر لزوم وجود سیستم اطفای حریق در مجتمع های تجاری بزرگ احداث و به بهره برداری رسیده است.

رحمان احمدی ادامه داد: در این سیستم ۷۰ نازل در نقاط مختلف بازار تاناکورا تعبیه شده تا در هنگام آتش سوزی در کمترین زمان ممکن آتش سوزی کنترل و مهار شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد اظهار کرد: در این سیستم دیگر نیازی به انتقال ماشین های آتش نشانی به معابر مجتمع تجاری نیست بلکه به کمک ٣ کیلومتر لوله گذاری در مساحت ٣ هکتاری تاناکورا که از مخزن سه لایه با گنجایش ۲۰ هزار متر مکعب و فشار قوی تغذیه می‌شود، امکان اطفای حریق میسر می شود.

به گزارش کردپرس، تاناكوراي مهاباد با سه هكتار مساحت، ٢ هزار و ٥٠٠ باب مغازه دارد که از این تعداد حدود یک هزار باب مغازه دایر شده و همه این مغازه ها به صورت تدریجی در طول سالیان اخیر به این مجموعه اضافه شده اند.

مجتمع تاناکورا بزرگترین مرکز تجاری شمال غرب کشور و دارای مغازه های تو در تو، و معابر تنگ و باریک است که در صورت بروز حریق ورود ماشین آلات آتش نشانی به داخل مجتمع مشکل خواهد بود.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

سیستم اطفای حریق تاناکورای مهاباد در آتش اختلاف شهرداری با پیمانکار!

کد خبر 35148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha