آغاز مراحل لغو مصونیت قضائی نماینده کرد دیاربکر به دستور اردوغان 

سرویس ترکیه - مصونیت قضائی صالحه آیدنیز نماینده کرد دیاربکر با دستور اردوغان لغو می شود. 

به گزارش کردپرس، پس از سخنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) درباره صالحه آیدنیز سیاستمدار کهنه کار کُرد و نماینده حزب مناطق دموکراتیک (DBP) از دیاربکر، مجلس ترکیه تصمیم گرفت تا مصونیت قضائی آیدنیز را لغو کند. این تصمیم از سوی کمسیون مقدماتی برای بررسی و اجرا به کمیسیون عدالت مجلس ارجاع شد.

بنا بر گزارش امروز روزنامه جمهوریت، کمیسیون مقدماتی متشکل از اعضای کمیسیون قانون اساسی و کمسیون عدالت، روز گذشته به ریاست علی اوزکایا، نماینده حزب عدالت و توسعه (AKP) از افیون تشکیل شد. در این نشست 5 پرونده لغو مصونیت جداگانه علیه آیدنیز نماینده DBP، مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد، آیدنیز به دفاع از خود در برابر کمیسیون مذکور پرداخت.

علی اوزکایا در سخنانی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این دیدار گفت که آیدنیز در مورد چهار پرونده از خود دفاع کرده است و مرال دانیش بشتاش نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و رئیس مشترک فراکسیون این حزب نیز از طرف آیدنیز برای یک پرونده دیگر دفاع کرده است.

اوزکایا اظهار داشت که آیدنیز و بشتاش درخواست برای عدم تعقیب در این پرونده ها را با اسنادی شامل فیلم و عکس های مرتبط با موضوع، به دادگستری ارائه کرده اند.

آیدنیز به مشت زدن به یک افسر پلیس در اثنای تجمع اعتراضی گملیک متهم شده است؛ تجمع اعتراضی که دو هفته پیش علیه انزوای اجباری عبدالله اوجالان رهبر در بند حزب کارگران کردستان (PKK) در استانبول برگزار شده بود.

اردوغان هفته پیش در نشست فراکسیون AKP در مجلس درباره آیدنیز گفته بود: «این به اصطلاح نماینده نقش اصلی را در رسوایی های به بار آمده در کادیکوی استانبول (تجمع گملیک) دارد. ما خوب می دانیم که او و نماینده های اطراف او چه نیات شومی در سر دارند. پرونده این زن خیلی سنگین است. زمانی که باید در برابر قانون پاسخگو باشد خودمان از نزدیک پرونده او را دنبال خواهیم کرد. باید مصونیت این افراد لغو شود و ما نشان می دهیم که این افراد نمی توانند زیر این سقف مقدس (مجلس) جای بگیرند.»

کد خبر 35107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha