کردها را به یک عدد تقلیل ندهید/HDP و کردها جنگ و کشتار را محکوم می کنند

سرویس ترکیه - مدحت سنجر رئیس مشترک HDP در سخنانی با انتقاد شدید به تهدیدهای اردوغان برای حمله به کردستان سوریه، سیاست های جنگ افروزانه حکومت ترکیه را محکوم و از HDP به عنوان کلید صلح نام برد.

به گزارش کردپرس، مدحت سنجر رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در سخنانی با انتقاد شدید به سیاست های جنگ افروزانه حکومت حزب عدالت و توسعه (AKP) بر خواست کردها برای برقراری صلح و رسیدن به جامعه ای برابر تأکید کرد. او همچنین خطاب به احزاب حاکم و اپوزیسیون این کشور اعلام کرد که کردها را به یک عدد ساده در انتخابات تقلیل ندهند.

سنجر در سخنرانی امروز خود (سه شنبه 28 ژوئن) در نشست فراکسیون مجلس، با بیان این که در روزهای اخیر صحنه سیاست ترکیه شامل دو بخش شده است، یک بخش موضوعات مربوط به HDP، و بخش دیگر موضوعات دیگر، گفت: «HDP موضوع بحث همه بازیگران سیاسی است. آنها ما را هدف گرفته اند. زیرا مبارزه ما جایگزین دور باطل خونریزی های 100 ساله اخیر در ترکیه است.»

او افزود: «تا سخن از HDP می شود همه بر سر میزان آرای آن بحث می کنند. اما اگرچه نمی توان کتمان کرد که میزان آرای HDP در انتخابات آینده تعیین کننده خواهد بود، با این حال قدرت ما تنها در شمار آرای ما نیست. قدرت ما در ایدئولوژی ما نهفته است. قدرت ما سیاسی است و از دل سیاست بر می آید. سیاست قوی حمایت عمومی بزرگ را نیز به دنبال دارد.»

سنجر با اشاره به حملات گسترده ای که اخیراََ علیه HDP صورت می گیرد، گفت: «باید پرسید حزبی که با وجود چنین حملات گسترده ای، چنین تبلیغات وسیع و چنین دشمنی و نفرت افکنی که علیه آن صورت می گیرد همچنان رشد می کند، این قدرت را از کجا می گیرد؟ ما قدرت خود را از خواست عدالت می گیریم. ما اراده خود برای دفاع از این جامعه را از فرودستان، زنان، جوانان، کارگران و حاشیه نشینان این کشور می گیریم. هدف ما بازسازی کشوری است که در آن همه با عزت در یک نظام سیاسی زندگی کنند که بر اساس برابری است.»

او ادامه داد: «ما می گوییم این کشور محکوم به جنگ و خونریزی، غارت و دروغ نیست. زیست دیگری ممکن است و ما آن را می سازیم.»

رئیس مشترک HDP با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات در ترکیه گفت: «با نزدیک شدن به انتخابات، افراد بیشتری به یاد هواداران HDP و HDP، به ویژه کردها می افتند. نه تنها حکومت، بلکه احزاب خارج از آن نیز مدام در حال محاسبه بر روی آرای HDP هستند. کاری که آنها انجام می دهند این است که به کردها به عنوان یک عدد و به عنوان یک رای نگاه می کنند. با این حال، ما اعلام می کنیم که توده ای که کردها و HDP نمایندگی می کنند یک عدد نیست، بلکه یک سوژه، یک قدرت مؤسس و یک بازیگر تأثیر گذار در عرصه سیاسی این کشور است.»

سنجر گفت: «کردها یک عدد نیستند که آنها را محاسبه می کنید. کسانی که این حساب ها را می کنند هزینه هنگفتی پرداخت خواهند کرد. هیچ کس حق ندارد HDP را به یک عدد تقلیل دهد. HDP مصمم است تا اراده مردمی را که نماینده آنها است، به ویژه کردها را به قدرت پایه گذار سیاست در این کشور تبدیل کند. بنابرین این را به حکومت، اپوزیسیون و هرکسی که می خواهد در سیاست جایگاهی داشته باشد، یادآوری می کنیم؛ از برخورد با کردها به عنوان توده ای سازمان نیافته که به راحتی می توان آنها را فریب داد و دستکاری کرد، دست بردارید.»

سنجر با بیان این که هدف HDP برساخت یک جامعه آزاد و جمهوری دموکراتیک بر پایه برابری است، گفت: «در طی این مسیر می دانیم که مهمترین مسئله در راه رسیدن به جمهوری دموکراتیک، مسئله کُرد است. ما همه تلاش خود را برای حل دموکراتیک مسئله کرد و برقراری صلح انجام می دهیم. راه حل دموکراتیک برای مسئله کردستان، کلید صلح بزرگ، آینده ای آزاد و نظام سیاسی مبتنی بر شهروندی برابر در این کشور است. خطاب به همه آنهایی که این در را با سیاست های جنگ افروزانه و پلید خود قفل کرده اند می گوییم؛ کاید این در با ماست، ما راه حل مسئله هستیم.»

رئیس مشترک HDP با اشاره به تهدید های اخیر رئیس جمهور ترکیه برای حمله به کردستان سوریه با تأکید بر خواست برقراری صلح از سوی HDP گفت: «ما برای رسیدن به صلح دائمی با هرگونه سیاست جنگ افروزانه، سیاست مبتنی بر کشتار و مرگ مخالفیم. این حکومت تمام وجود خود را به سیاست های جنگ و مرگ متصل کرده است. آنها هر روز موضوع عملیات در سوریه و روژاوا را مطرح می کنند. علاوه بر این، آنها در تلاش برای بازگرداندن مجازات اعدام هستند. جنگ یعنی مرگ و نابودی، مجازات اعدام به معنای یافتن راه حل برای پایان دادن به زندگی انسان است. به همین دلیل است که ما بر روی برقراری صلح پافشاری می کنیم، به همین دلیل بر حق زیستن زندگی پافشاری می کنیم، به همین دلیل بر سیاست بر پایه تحقق حق زندگی اصرار داریم.»

مدحت سنجر در پایان گزارشی از عملکرد دو سال و نیمه حزب ارائه داد و یک بار دیگر از همه اقشار مردم برای شرکت در کنگره بزرگ HDP در سوم جولای در آنکارا دعوت به عمل آورد.

منبع: پایگاه اینترنتی رسمی HDP

کد خبر 34746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha